Belevend leren Bekijk groter

Belevend leren

Ideeën om beelddenkers bij je les te houden

9789088505232

Verkrijgbaar

Deze uitgave neemt je, aan de hand van talloze voorbeelden, mee in de wereld van het beelddenken en reikt manieren van lesgeven aan waardoor het werken met de beelddenkers in de klas een feestje wordt.

Meer details

22,50 € incl. btw

Datasheet

colofonpaperback - 128p.
UitgeverijSWP
Jaar van uitgave2015, 1ste druk

Meer informatie

Je bent een betrokken leerkracht en zet alles op alles om de lessen voor kinderen zo aantrekkelijk en toegankelijk mogelijk te maken. Ook voor de kinderen bij wie het leren anders gaat. Ze zijn vindingrijk, hebben moeite met het gestructureerd vertellen van een verhaal, dwalen weg bij je instructie, zijn creatief, voelen dingen goed aan, hebben moeite met spelling en halen bij rekenen getallen door elkaar. Het zou goed kunnen zijn dat je een beelddenker in je groep hebt.

Bij de meeste kinderen die ouder worden verandert het denken, ze gaan steeds meer in taal denken. Het kind wordt een taaldenker. Bij een groot aantal kinderen gaat het anders. Zij blijven eerst denken in beelden en zoeken dan de taal erbij. We noemen ze beelddenkers.

In het huidige onderwijs wordt vooral een beroep gedaan op de linkerhersenhelft, de talige helft, en dit is over het algemeen de zwakkere kant van een beelddenker. Om beide type kinderen tot hun recht te laten komen is het van belang dat leerkrachten hun onderwijs aan kunnen passen.

Maar hoe doe je dat dan? Je onderwijs aanpassen voor kinderen die in beelden denken? En werkt het alleen voor hen? Tineke Verdoes is leerkracht, remedial teacher, spreekster, maar vooral ervaringsdeskundige op het gebied van beeldenken. Als kind zette ze al strategieën in om zich de aangeboden stof eigen te maken. En in haar onderwijs ontwikkelde ze succesvol vele nieuwe manieren. In deze uitgave neemt ze je, aan de hand van talloze voorbeelden, mee in de wereld van het beelddenken en deelt ze met jou manieren van lesgeven waardoor het werken met de beelddenkers in jouw klas een feestje wordt.

Alle kinderen in de groep hebben profijt van de beschreven aanpak, Voor de kinderen met een leerprobleem dat voortkomt uit ADHD, autisme, dyslexie, dyscalculie of een andere beperking kan een wereld opengaan.

Auteurs

Tineke Verdoes

Tineke Verdoes is moeder, leerkracht, remedial teacher, kindercoach en beelddenker. Op de basisschool werd geconstateerd dat ze dyslectisch was. Een begrip dat in die jaren nog niet zo ingeburgerd was als op dit moment. Deze diagnose veranderde veel voor haar. Ze was niet dom, maar dyslectisch. Tineke die tot die tijd juf wilde worden, stelde haar toekomstbeeld bij. Ze wilde net zo worden als de mevrouw die haar hielp met haar dyslexie, een remedial teacher.
Na haar opleiding aan de Pabo werkte ze parttime binnen het onderwijs en studeerde ze in 2003 af tot remedial teacher.
Tineke startte, in 2009, haar eigen remedial teaching praktijk Voorschoten op. Ze werd moeder en deed daarnaast veel deelcursussen en opleidingen om de kinderen, de ouders en de betrokken leerkrachten binnen haar praktijk nog beter te kunnen begeleiden. De opleiding tot Wijze Ouder Consulent veranderde haar perspectief op denken. Ze vernam dat er mensen zijn die in taal denken en mensen die in beelden denken. De interesse voor het onderwerp was gewekt.
Na het volgen van een cursus over beelddenken, begon ze een literatuurstudie over dit onderwerp. Mede om haar kennis te ordenen schreef Tineke regelmatig kleine stukjes op. Ze deelde haar kennis met de kinderen in haar praktijk en vertelde menig volwassene over allerlei bijzonderheden over beelddenken. De wens om een boek te schrijven was geboren.