Een andere kijk op hoogbegaafdheid Bekijk groter

Een andere kijk op hoogbegaafdheid

Verkrijgbaar

Vanuit eigen ervaring beschrijven de auteurs een andere kijk op hoogbegaafdheid. Over belangrijke thema's zoals intelligentie, gedrag, prikkelverwerking, onderwijs, een andere kijk op onderzoek en tests en de stand van zaken van de wetenschap.

Meer details

19,90 € incl. btw

Datasheet

colofonpaperback - 128p.
jaar2014, 1ste druk
UitgeverijSWP

Meer informatie

Wat is hoogbegaafdheid? Er is geen eenduidige definitie van hoogbegaafdheid, en 'dé hoogbegaafde' bestaat niet. Bij hoogbegaafdheid denken we in eerste instantie aan moeilijke concepten kunnen begrijpen en aan snel kunnen denken. Maar bij hoogbegaafdheid hoort ook overspoeld raken door prikkels. En je noodgedwongen aanpassen omdat het lijkt alsof je echte ik niet past binnen de sociale normen.

Dat hebben de auteurs allen zelf ervaren en vanuit deze ervaringen beschrijven zij – en bepleiten zij – een andere kijk op hoogbegaafdheid. Vanuit dit kader worden een aantal belangwekkende thema's besproken: intelligentie, gedrag, prikkelverwerking, onderwijs, een andere kijk op onderzoek en tests.
Ook komt de stand van zaken vanuit de wetenschap aan bod en noteren zij een staalkaart aan ervaringen van jongere en oudere hoogbegaafden.

Aan het slot van elk hoofdstuk geven de auteurs uitgebreide tips en adviezen aan ouders, leerkrachten en kinderen om beter om te leren gaan met hoogbegaafdheid.
Het gaat bij hoogbegaafdheid niet om prestaties. Het gaat er zelfs niet om dat je het beste uit hoogbegaafden haalt. De auteurs willen duidelijk maken dat hoogbegaafdheid gaat om je 'zijn' dat zich ontwikkelt in de loop van je leven. En met de opgedane inzichten uit dit boek kun je je 'zijn' sturen in de richting die jij wilt.

Auteurs

Mariken Althuizen

Ir. Mariken Althuizen (1972) is de trotse moeder van Bram (2001) en Sanne (2004). Zij is opgeleid als scheikundig ingenieur (Technische Universiteit Eindhoven), eerstegraads docente scheikunde, communicatiemedewerker en als specialist hoogbegaafdheid (ECHA, Radboud Universiteit).
Sinds 1996 werkt zij op het grensvlak van wetenschap, onderwijs en communicatie: docente, (wetenschaps)voorlichter, onderwijsontwikkelaar (PO, VO en HO), auteur en trainer/coach.
Haar eigen bedrijf 2Wicked ontstond in 2010 uit de dringende behoefte om haar opleidingen, kennis en ervaringen te bundelen en in te zetten voor het vernieuwen van het onderwijs. Haar uitgangspunt hierbij is het geven van ruimte aan ieders manier van leren.


Esther de Boer

Drs. Esther de Boer (1971) is moeder van Thijmen (2002) en Lize (2005). Zij is opgeleid tot Sociaal Geografe (Radboud Universiteit), eerstegraads aardrijkskunde docente (Radboud Universiteit) en tot specialist hoogbegaafdheid (ECHA, Radboud Universiteit).
Vanuit haar interesse om kinderen en volwassenen te begeleiden studeert zij momenteel psychologie bij de OU. Als adviseur werkt zij sinds 2000 voor KPC Groep in zowel het primair onderwijs als voortgezet onderwijs, waar zij docenten, teams en directies adviseert en begeleidt bij het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren van (passend) onderwijs. Waarbij het uitdagen van kinderen én volwassenen voorop staat.


Nathalie van Kordelaar

Drs. Nathalie van Kordelaar heeft pedagogische wetenschappen gestudeerd in Amsterdam en heeft momenteel samen met Mirjam Zwaan een eigen praktijk; Incontext Orthopedagogen. Daarvoor heeft ze zes jaar gewerkt in het speciaal (basis) onderwijs als leerkracht en remedial teacher en 3 jaar in het REC-4 onderwijs (onderwijs voor kinderen met gedragsproblematiek en psychiatrische problematiek) als orthopedagoog en ambulant begeleider. Ze heeft ruime ervaring in de omgang en begeleiding van kinderen met gedragsproblemen en/of leerproblemen als ook in de diagnostiek bij deze problematiek.