Verkrijgbaar
Dit boek geeft de aanzet voor een systematische organisatie van lessen spreekvaardigheid Nederlands voor anderstaligen. Praktijkgericht en geschikt voor volwassenen, maar ook voor kinderen vanaf 12 jaar.
Dit product is niet meer op voorraad
Beschikbaarheidsdatum: 22-06-2009
Leren spreken
Dit boek geeft de aanzet voor een systematische organisatie van lessen spreekvaardigheid Nederlands voor anderstaligen. Praktijkgericht en geschikt voor volwassenen, maar ook voor kinderen vanaf 12 jaar.
Ontvanger :
* Verplichte velden
of Annuleren
Uitgeverij | Coutinho |
Jaar van uitgave | 2009, 2de druk |
Bindwijze | paperback |
Aantal pagina's | 192p. |
Spreekvaardigheid is van cruciaal belang voor mensen die willen participeren in de maatschappij. Anderstaligen worden in de samenleving in de eerste plaats beoordeeld op hun spreken. Niet voor niets speelt spreekvaardigheid een belangrijke rol in het inburgeringsexamen.
De steeds terugkerende vraag in het spreekonderwijs is: Hoe kunnen we de spreekles beter, effectiever en gestructureerder aanpakken?
Leren spreken geeft de aanzet voor een systematische organisatie van spreeklessen. In de eerste hoofdstukken wordt ingegaan op de eisen waaraan spreekonderwijs moet voldoen, de vaardigheden die nodig zijn bij het spreken en het niveau van de spreektaak. Vervolgens staat de lespraktijk centraal: de praktische invulling van de spreekles, het geven van feedback en het oefenen in praktijksituaties. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om praktijksituaties die in het inburgeringsexamen gevraagd worden, zoals het afsluiten van een verzekering, het aanmelden van een kind voor een peuterspeelzaal of het voeren van een werkoverleg.
Tot slot bevat dit boek een ruim aanbod aan spreekoefeningen, spreektaken en werkbladen. Bij deze oefeningen en taken wordt aangegeven voor welk doel ze geschikt zijn. Zo kan iedere docent een werkvorm kiezen die bij de cursisten past.
Leren spreken is bedoeld voor alle docenten (in opleiding) die met anderstalige volwassenen werken. De werkvormen die erin voorkomen, kunnen ook gebruikt worden voor leerlingen vanaf twaalf jaar.
Margreet Verboog is als docentopleider verbonden aan de opleiding docent NT2 van het Centrum voor Nascholing Amsterdam. Eerder was zij onder meer medeauteur van Taal leren op maat en Verstaanbaar spreken.