9789491738067
Verkrijgbaar
Deze novelle onderzoekt de betekenis van familieverhalen, van verbondenheid met een landschap en van nationale gevoelens in een zo weinig nationalistisch land als België.
Dit product is niet meer op voorraad
Beschikbaarheidsdatum: 09-12-2013
Penwortel
Deze novelle onderzoekt de betekenis van familieverhalen, van verbondenheid met een landschap en van nationale gevoelens in een zo weinig nationalistisch land als België.
Ontvanger :
* Verplichte velden
of Annuleren
Uitgeverij | Voetnoot |
Jaar van uitgave | 2013 |
Bindwijze | paperback |
Aantal pagina's | 56p. |
Extra | 10,5 x 16,5 cm |
In het verhaal Penwortel worstelt Lise Stevin met de rouw om haar moeder, met de noodzaak het ouderlijk huis op te ruimen en met een uitzichtloos beroepsleven. Op een zondag in juni ontdekt ze in een lade van een commode een bundel oude familiepaperassen. Wanneer ze de documenten ontcijfert, dringen zich de geschiedenissen op die het leven van haar ouders bepaalden.
In Penwortel onderzoekt Leen Huet [1966] de betekenis van familieverhalen, van verbondenheid met een landschap en van nationale gevoelens in een zo weinig nationalistisch land als België. Is er nog toekomst voor deze bijzondere politieke constructie? Wat met de burgers die België graag als een oude, comfortabele jas beschouwen? En hoe ziet Lise's toekomst eruit?
In het Nawoord gaat Dirk Leyman in op Leen Huets literaire oeuvre en haar verbondenheid met de Franstalige Belgische literatuur.
Leen Huet (Hoogstraten, 1966) is auteur van romans, literaire non-fictie en essays. Ze studeerde Kunstgeschiedenis en Wijsbegeerte (KU Leuven). Na haar studies verbleef ze een tijdlang in Firenze (Italië). Sinds 1991 woont ze in Leuven.
Kunst en literatuur zijn haar belangrijkste thema’s en inspiratiebronnen. Als geen ander weet Leen Huet haar bewondering voor zowel de grote meesters, bizarre kunstenaars en vergeten schrijvers op de lezer over te dragen.
Ze publiceerde bijdragen in De Morgen (columns Oud papier [over haar ontdekkingen op de tweedehandsboekenmarkt] en Rafels), De Standaard, Knack (column en blog), Stripgids (met onder andere een rubriek over opmerkelijke vrouwelijke stripfiguren), het Nieuw Wereldtijdschrift (met een reeks over bizarre schilderijen in de Belgische musea), De Brakke Hond, Dietsche Warande & Belfort, De Gids, Kunst en Cultuur, Surplus, Zacht Lawijd, Openbaar Kunstbezit Vlaanderen.
(Foto: Rob Stevens)