Backstage in de sixties Bekijk groter

Backstage in de sixties

9789064454776

Verkrijgbaar

'Boyd bereikt het doel dat elk muziekboek wil bereiken: hij laat de lezers naar de muziek grijpen waarover hij schrijft.' - The Guardian

Meer details

9,90 € incl. btw

Datasheet

colofonpaperback - 304p.
UitgeverijEPO
Jaar van uitgave2008

Meer informatie

Eerste en belangrijke vraag: wie is Joe Boyd? Joe Boyd is een fenomeen, een talentmagneet, een muziekmaker. Zijn eerste sessie als producer? Crossroads van Eric Clapton. Nog geen jaar later producet hij de eerste single van Pink Floyd en van Soft Machine. Zijn UFO-club vormt het hart van psychedelisch Londen. Hij arrangeert een korte, intense romance tussen Britse folk en pop: The Incredible String Band, Fairport Convention, Sandy Denny. Hij ontdekt, producet en managet Nick Drake, lanceert zichzelf als soundtrackproducer, maakt de definitieve documentaire over Jimi Hendrix. Enzovoort. Joe Boyd: de producer met een levensloop in het oog van de storm.

Afgezien daarvan, hoe schrijft die man? Grappig, wijs en elegant, zeg dat The New Yorker het gezegd heeft. Een andere lovende quote, uit The Guardian: Boyd bereikt het doel dat elk muziekboek wil bereiken: hij laat de lezers naar de muziek grijpen waarover hij schrijft. De ontmoetingen met de rist legendes die door zijn autobiografie wandelen, leveren fantastische anekdotes op die Boyd met een typerend flegma optekent. Het resultaat is een vuurwerk van rake observaties, scherpe deducties en onvermoede verbanden. Een vuurwerk dat perfect past in het beeld van een magisch tijdperk.

Met exclusief fotomateriaal

Auteurs

Joe Boyd

Muziek- en filmproducer Joe Boyd werd in 1942 in Boston geboren. In 1964 studeerde hij af aan Harvard University, om vervolgens in het mekka van de sixties, Londen, te belanden. Daar ontdekte hij Pink Floyd, Nick Drake, Fairport Convention en vele andere toekomstige sterren. In 1980 startte hij Hannibal Records, dat hij 20 jaar runde.
Boyd leeft in Londen, waar hij occasioneel voor The Guardian, The Independent en opendemocracy.net schrijft. Hij heeft ook zijn eigen webstek: www.joeboyd.co.uk.


Persartikels

Dit boek kwam ter sprake in volgende radio- en/of tv-programma's

Commentaren

'Ik heb het boek in één ruk uitgelezen - ik kon gewoon niet stoppen. Joe Boyd heeft een feilloze neus en ik wou dat ik er ook altijd bij was geweest! Door dit boek te lezen leek het wel alsof het zo was! Meteen ook al die fantastische platen terug opgezocht in mijn collectie, en jawel hoor: ze klinken nog allemaal even straf! - Jan De Smet

'Wat een wonderlijk boek! Ik ging er zo in op dat ik vergat af te stappen in het treinstation. Een aangrijpend stuk sociale geschiedenis, en het beste boek over muziek dat ik in jaren gelezen heb.' — Brian Eno

'Joe Boyd knows.' — Kate Bush

'Terrific... een zeer aantrekkelijk en leesbaar boek dat heel veel toevoegt aan de geschiedschrijving van zijn tijd.' — Hanif Kureishi in The New Statesman

'Ongelooflijk met welke stapels legenden Joe Boyd te maken heeft gehad, zowel binnen de blues, de pop, de jazz als de folk. (...) Het is een feit: Joe Boyd heeft een pen en een reden om ze te hanteren.' — Arnold Rypens, auteur van The Originals

'Een inzichtrijk en sterk tot de verbeelding sprekende evocatie van een werkelijk betoverende periode gezien door een nog steeds messcherpe geest.' — Nick Kent (rockjournalist)

'De schittering van een onweerstaanbaar verhaal! Boyds gevatheid en openhartigheid zijn zeldzaam genoeg, maar wat zijn boek nog meer doet afsteken zijn zijn inzichten in een tijdperk waarin rock-'n-roll nog spannend en vreemd was.' — New York Times Book Review

'Boyd, zoals John Peel, behoort tot die selecte groep van figuren uit de muziekwereld die niet zelf een gitaar hoefden vast te pakken om de evolutie van hele muziekgenres te bepalen. Scherpe observaties en fascinerende persoonlijke details druipen van de pagina's.' — The Independent on Sunday

'Een van de helderste en inzichtrijkste muziekautobiografieën ooit.' — The Guardian

'Een kleurrijk verhaal, mooi verteld... de uitzonderlijke memoires van een sleutelfiguur uit de sixties.' — The Observer

'Een levendig ooggetuigeverslag dat het maffe enthousiasme van de sixties en van Boyd weerspiegelt.' — The Sunday Times