Inleiding organisatiekunde Bekijk groter

Inleiding organisatiekunde

9789046907382

Verkrijgbaar

Kernachtig overzicht van het vakgebied organisatiekunde op basis van het 7S-model van McKinsey. Met aandacht voor de laatste trends en ontwikkelingen en veel praktijkvoorbeelden en casusmateriaal. 7de herziene druk.

Meer details

36,95 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij Coutinho
Jaar van uitgave 2021, 7de druk
Bindwijze paperback
Aantal pagina's 352p.

Meer informatie

Inleiding organisatiekunde geeft een kernachtig overzicht van het vakgebied organisatiekunde. In het boek staat het 7S-model van McKinsey centraal: strategy, structure, systems, staff, skills, style en shared values. In elk hoofdstuk wordt een S-begrip uitgelegd aan de hand van actuele  praktijkvoorbeelden en uitgebreid casusmateriaal. De verbanden tussen de begrippen worden in de slotparagraaf van elk hoofdstuk expliciet gemaakt. Daarnaast komen organisatiekunde in historisch perspectief en de laatste trends en ontwikkelingen binnen de organisatiekunde aan bod.

Het online studiemateriaal van Inleiding organisatiekunde bestaat uit: toolbox (werkboek) met instrumenten, theorie, oefeningen, commentaar en casuïstiek, doorlopende case met vragen, interactieve zelftoetsen, begrippentrainer, samenvattingen en voorbeeld van een bedrijfsprocesbeschrijving. Voor docenten zijn op aanvraag meerkeuzevragen, open vragen, richtantwoorden bij diverse onderdelen, PowerPointpresentaties en essenties per hoofdstuk beschikbaar.

Inleiding organisatiekunde is geschreven voor hbo-studenten. De auteurs behandelen de onderwerpen in samenhang met andere domeinen binnen de bedrijfskunde en de economie, en creëren zo een breed en geïntegreerd beeld van de organisatiekunde. Door het 7S-model als uitgangspunt te nemen, is het boek overzichtelijk en praktisch hanteerbaar.

In deze zevende, herziene druk is ruim aandacht voor nieuwe ontwikkelingen op het gebied van organisatiekunde, zoals corporate governance, riskmanagement en arbeidsrecht. Ook maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van klimaat en milieu komen aan bod. Daarnaast is er extra aandacht besteed aan veranderingen in de informatie- en communicatietechnologie (digital analytics met big data). De meeste aanpassingen, vooral uitbreidingen, staan in de hoofdstukken 2, 4, 5 en 9.

Gerelateerde titels

Auteurs

Van dezelfde auteur:

Loek ten Berge

Loek ten Berge was tot voor kort als docent verbonden aan de Faculteit Economie en Management van de Hogeschool Utrecht en heeft ruime ervaring in het marketingvak.


Marco Oteman

Marco Oteman (1956) is docent-onderzoeker aan de Hogeschool Utrecht, doceert Bedrijfskunde, gespecialiseerd in HRM, Ethiek en Duurzaamheid. Als onderzoeker richt hij zich op Sociaal Kapitaal: het grensvlak van Ethiek, duurzaamheid en HRM. Hij heeft diverse publicaties op zijn naam en is gevestigd als management consultant. Hij studeerde filosofie, talen en bedrijfskunde aan de Radboud universiteit Nijmegen en is als gastdocent verbonden aan diverse universiteiten en hogescholen in en buiten Nederland.


Van dezelfde auteur:

Guido Winckels