Cliché & organisatie Bekijk groter

Cliché & organisatie

Denken met Deleuze & film

Verkrijgbaar

Een ongebruikelijk boek dat een kritische houding inneemt tegenover andere boeken over organisaties en aan de hand van films, filmmakers en filosofen clichés zoals efficiency, transparantie, doelgerichtheid doorbreekt.

Meer details

27,95 € incl. btw

Datasheet

UitgeverijIJzer
Jaar van uitgave2014
Bindwijzepaperback
Aantal pagina's320p.

Meer informatie

Organisaties zitten gevangen in clichés. Dit betekent dat ze niet meer denken, maar alleen nog kopiëren. Het is een wereld die kenbaar, voorspelbaar en maakbaar pretendeert te zijn. Een wereld waarin clichés als efficiency, transparantie, doelgerichtheid of de sterke leider, kritiekloos gebruikt worden. Hierdoor raken organisaties in conflict met zichzelf en ontstaat er een crisis die onoplosbaar schijnt te zijn.

Film kan ons een heel andere wereld laten zien. Ze heeft een subversieve potentie die ons kan wakker schudden en weer aan het denken zetten. De film toont een wereld die we niet meer kunnen waarnemen en waarvan we vervreemd zijn geraakt. We zien de wereld weer zoals ze is en worden in staat gesteld clichés te doorbreken en het vertrouwen in deze wereld terug te krijgen.

Cliché & organisatie is een ongebruikelijk boek dat een kritische houding inneemt ten opzichte van andere boeken over organisaties. Het is noodzakelijk omdat onze wereld door organisaties wordt gedomineerd. Het is anders omdat meer van hetzelfde ondraaglijk wordt. De wereld tonen in al haar onbegrijpelijkheid en hier onze weg in zoeken is wat nodig is. Met behulp van filosofen als Deleuze, Heidegger en Sloterdijk, filmmakers als de Coen Brothers, Cronenberg, Antonioni of Tarkovsky en films als The Big Lebowski, eXistenZ, Stalker en Playtime wordt de wereld die voor ons onzichtbaar is geworden getoond en verkend. Het laat zien dat architectuur een bepalende rol speelt en dat managers zowel manipulatief als onmachtig zijn. Het is een paradoxale wereld die niet eenduidig is. Hierdoor biedt het hoop in een wereld waarin we het vertrouwen verloren hebben.

Auteurs

Luc Peters

Luc Peters (Heerlen, 1963) studeerde filosofie, bedrijfskunde en marketing. Hij is al ruim 20 jaar actief als manager. Vanaf een jonge leeftijd is hij actief als rock-drummer. Behalve in muziek is hij geïnteresseerd in film, architectuur, fotografie, schilderkunst en eigenlijk alles wat ons de wereld laat ervaren op manieren die nieuw voor ons zijn. Samen met de Canadese professor Anthony R. Yue heeft hij een boek geschreven over organisatie en spiegels (In the Mirror). Tussen zijn reizen en avonturen woont en werkt hij in Nederland.