Pistoia, een cultuur van het jonge kind Bekijk groter

Pistoia, een cultuur van het jonge kind

9789085600879

Verkrijgbaar

Dit boek laat zien hoe de kinderopvang in Pistoia, door samen leren en kritisch reflecteren op de praktijk, tot bijzonder geslaagde innovaties kwam. Een bron van inspiratie zijn voor allen die betrokken zijn bij de opvoeding en de zorg voor kinderen tussen nul en zes jaar. Ook met voorbeelden uit Vlaanderen en Nederland.

Meer details

29,90 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij SWP
Jaar van uitgave 2022, 1ste druk
Bindwijze paperback
Aantal pagina's 160p.

Meer informatie

Anna Lia Galardini, Donatella Giovannini, Sonia Iozzelli, Antonia Mastio, Maria Laura Contini, Sylvie Rayna

Hoe slaagt de Toscaanse stad Pistoia erin om zo’n rijke cultuur van het jonge kind te ontwikkelen? De vele bezoekers uit Nederland en Vlaanderen die de uitstekende voorzieningen voor jonge kinderen in Pistoia bezoeken vragen zich dat telkens weer af. Dit boek beschrijft hoe de intense samenwerking tussen pedagogen, onderzoekers en beleidsmensen heeft geleid tot een klimaat waarin deze cultuur vorm kreeg. Het laat aan de hand van voorbeelden en foto’s zien hoe deze cultuur zich via experimenten en projecten ontwikkelde: door een stimulerende visie op de ruimte te construeren, een unieke band met de ouders op te bouwen, de link te leggen tussen de kinderen en de stad Pistoia.

De auteurs illustreren een klimaat van samen leren, van kritisch reflecteren op de praktijk dat aan de basis ligt van deze bijzonder geslaagde innovaties.

Pistoia, een cultuur van het jonge kind is bijzonder boeiend voor allen die betrokken zijn bij de opvoeding en de zorg voor de kinderen tussen nul en zes jaar, praktijkmedewerkers en opleiders en ook ouders. Zonder twijfel biedt deze cultuur van gastvrijheid en participatie die de voorzieningen van Pistoia voor kinderen en ouders zo rijk maakt, veel inspiratie voor allen die investeren in innovatie en kwaliteitsverbetering van voorzieningen voor jonge kinderen in Nederland en Vlaanderen.

Inclusief hoofdstuk met voorbeelden hoe onderwijs en praktijk in Nederland en Vlaanderen de lessen van Pistoia als inspiratiebron hebben gebruikt.

Gerelateerde titels

Auteurs

Ed Hoekstra

Ed Hoekstra was eigenaar van AKTA, een onderzoeks- en adviesbureau voor ruimtegebruik.
Hij houdt zich bezig met de invloed van de fysieke omgeving op gedrag van mensen. Het doel is om een goede afstemming te maken tussen accommodaties (gebouw, inrichting en buitenruimte) en specifieke gebruikersgroepen, zodat gebruikers optimaal kunnen functioneren in de accommodatie. Hij adviseert en verricht onderzoek op dat terrein.Hij is lid van het bestuur van Childcare International en heeft in die hoedanigheid meer dan 10 studiereizen naar de kinderopvang van de gemeente Pistoia georganiseerd en begeleid.
Werkgebieden zijn welzijn, onderwijs, jeugdhulpverlening, ouderenzorg en gezondheidszorg.


Ine van Liempd

Dr. Ine van Liempd (1953) is partner bij AKTA, onderzoeks- en adviesbureau voor ruimtegebruik te Utrecht. Zij adviseert instellingen in de gezondheidszorg en welzijnszorg bij het afstemmen van accommodaties op de behoeften van specifieke gebruikersgroepen. De basis hiervoor is de omgevingspsychologie, de wetenschap die zich bezighoudt met de wisselwerking tussen de mens en zijn ruimtelijke omgeving.


Jan Peeters

Jan Peeters raakte als onderzoeker in de ban van de Noord-Italiaanse pedagogiek van het jonge kind door een bezoek aan de tentoonstelling ‘De kinderen van Reggio’ in het Stedelijk Museum  Amsterdam in 1998. Via het Netwerk Children in Europe nodigden Italiaanse collega’s hem in het begin van het nieuwe millennium uit om bezoek te brengen aan voorzieningen voor jonge kinderen in Pistoia, Reggio Emilia, San Miniato, Firenze, Modena en Bologna. En telkens weer werd hij geraakt door de hoge pedagogische kwaliteit van de Noord-Italiaanse voorzieningen en vooral door de manier waarop binnen deze pedagogiek jonge kinderen protagonisten van hun eigen leren werden met prachtige resultaten tot gevolg. Als directeur van VBJK organiseerde hij studiereizen naar Pistoia en opvoeders uit Pistoia kwamen op bezoek in Gent.  Vervolgens gaf hij samen met collega’s 4 boeken uit waarin de ‘Documentatie’ aanpak centraal staat: ‘Documenteren voor jonge kinderen’ bij SWP in 2013, ‘Understanding Pedagogic Documentation in ECEC’ in 2019, ‘What can Reggio teach us’ (2022)  en  ‘Pistoia,  een cultuur van het jonge kind’ (2022).