Jonge burgers Bekijk groter

Jonge burgers

Kindercentra als democratische oefenplaats

Verkrijgbaar

Onderzoek en praktijkervaring van (inter)nationale auteurs in het kader van het project Kindercentrum en school als democratische oefenplaats. Om de democratische vaardigheden bij kinderen te bevorderen

Meer details

24,90 € incl. btw

Datasheet

colofonpaperback - 184p.
jaar2013, 1ste druk
UitgeverijSWP

Meer informatie

Door jonge kinderen een democratische houding aan te leren, bereiden we hen voor op de samenleving: er is dan aandacht voor democratische vaardigheden en kinderparticipatie en voor gemeenschapszin zowel binnen en buiten het kindercentrum en de school. Professor Micha de Winter stelt in deze bundel dat het algemeen belang als opvoedingsdoel op de achtergrond is geraakt en de opvoeding voornamelijk is gericht op het individuele belang. Als in de opvoeding weer aandacht voor het samenlevingsbelang zou komen, ontstaat er ruimte voor opvoeding tot democratisch burger. Het gaat dan om een democratic way of life en het bevorderen van de pedagogische civil society zoals John Dewey die al een eeuw geleden introduceerde.
Als kindercentra en scholen democratische oefenplaatsen worden, geven zij invulling aan hun maatschappelijke taak.

Jonge burgers bevat onderzoek en praktijkervaring van een aantal nationale en internationale auteurs en is gebaseerd op het project 'Kindercentrum en school als democratische oefenplaats'. Doelen van dit project waren de democratische vaardigheden bij kinderen te bevorderen en beroepskrachten toe te rusten met de competenties die hiervoor nodig zijn. Kindercentra kunnen alleen succesvol benut worden als democratische oefenplaats als competente medewerkers - samen met kinderen, ouders en collegas - de democratische cultuur in het kindercentrum actief versterken. Pedagogisch medewerkers in dit project werkten als onderzoekers en deden actieonderzoek. Deze werkwijze verstevigde hun professionele rol binnen het kindercentrum als leergemeenschap en democratische oefenplaats.

Deze bundel is bedoeld voor directeuren, managers, trainers en docenten in de kinderopvang, het onderwijs en de beroepsopleidingen en voor beleidsmakers en bestuurders. Samen met uitvoerende beroepskrachten is het praktijkboek Denk groot, doe klein ontwikkeld. Dit inspirerende werkboek biedt handvatten om in het eigen kindercentrum aan de slag te gaan met democratisch burgerschap.

Auteurs

Anke van Keulen

Anke van Keulen is sociaal pedagoog en partner in Bureau MUTANT. Zij is gespecialiseerd in pedagogische kwaliteit in kindercentra en het omgaan met diversiteit. Zij ontwikkelt methodieken en trainingen en publiceerde verschillende boeken zowel nationaal als internationaal. Enkele voorbeelden: Jonge kinderen discrimineren niet ?! (SWP, 2004), Van alles wat meenemen. Diversiteit in opvoedingsstijlen in Nederland (Coutinho, 2001, herzien in 2006), De pedagogische cirkel. Een model voor pedagogische beleidsontwikkeling in de kinderopvang (SWP, 2006) en Partnerschap tussen ouders en beroepskrachten. Handboek voor kinderopvang en onderwijs (SWP, 2006). Zij is medeoprichter van en de Nederlandse vertegenwoordiger in het Europese netwerk DECET (Diversity in Early Childhood Education and Training) waaraan 10 landen deelnemen.