Permanent leren Bekijk groter

Permanent leren

Van zelfreflectie naar teamreflectie

9789088500954

Verkrijgbaar

De methodiek in dit boek biedt instrumenten om beroepskrachten in kindercentra een kritisch-reflectieve houding te leren aannemen. Dat zorgt voor een betere communicatie, meer aandacht voor diversiteit en plezier in het samenwerken.

Meer details

31,00 € incl. btw

Datasheet

UitgeverijSWP
Jaar van uitgave2010, 1ste druk
Bindwijzepaperback
Aantal pagina's208p.
Extravolledig in kleur

Meer informatie

De methodiek Permanent leren als team biedt instrumenten om beroepskrachten in kindercentra een kritisch-reflectieve houding te leren aannemen. Deze houding maakt communicatie transparanter, zorgt voor meer aandacht voor diversiteit en verhoogt het plezier in het samenwerken. Door als team op de eigen praktijk te reflecteren ontstaat ruimte voor dialoog.
De instrumenten en de bijbehorende oefeningen uit de methodiek ondersteunen de professional om individueel en in teamverband te blijven leren. De instrumenten zijn geschikt bij de verankering van bestaand beleid of bij de implementatie van nieuwe methoden. Ze kunnen ook worden ingezet bij functioneringsgesprekken of persoonlijke ontwikkelingsplannen.
De ervaringen van deelnemers aan Permanent leren als team illustreren het boek en laten zien hoe de methodiek zich in het dagelijks werk laat toepassen.
De voortdurende veranderingen in de praktijk van de kinderopvang vraagt van de professionals een reflectieve houding om beter te kunnen inspelen op de nieuwe behoeften. Permanent leren als team is dan ook een noodzaak.

Auteurs

Anke van Keulen

Anke van Keulen is sociaal pedagoog en partner in Bureau MUTANT. Zij is gespecialiseerd in pedagogische kwaliteit in kindercentra en het omgaan met diversiteit. Zij ontwikkelt methodieken en trainingen en publiceerde verschillende boeken zowel nationaal als internationaal. Enkele voorbeelden: Jonge kinderen discrimineren niet ?! (SWP, 2004), Van alles wat meenemen. Diversiteit in opvoedingsstijlen in Nederland (Coutinho, 2001, herzien in 2006), De pedagogische cirkel. Een model voor pedagogische beleidsontwikkeling in de kinderopvang (SWP, 2006) en Partnerschap tussen ouders en beroepskrachten. Handboek voor kinderopvang en onderwijs (SWP, 2006). Zij is medeoprichter van en de Nederlandse vertegenwoordiger in het Europese netwerk DECET (Diversity in Early Childhood Education and Training) waaraan 10 landen deelnemen.


Ana del Barrio Saiz

Ana del Barrio Saiz is ontwikkelingspsycholoog, werkzaam vanuit Bureau Ana del Barrio Training & Consulting. Haar werkterrein is samenwerking in teams, diversiteitbeleid en kwaliteit in kindercentra. Ze werkte samen met Anke van Keulen gedurende twee jaar aan de ontwikkeling van de methodiek 'Permanent leren als team' in kinderopvangorganisaties.