9789088500251
Verkrijgbaar
Tweede, volledig bijgewerkte druk. Geschiedenis van de Belgische en Vlaamse kinderopvang sinds 1845, met een kritische analyse van de pedagogiek, of het ontbreken ervan, en een idee van hoe een dergelijke pedagogiek in de toekomst ontwikkeld kan worden.
Dit product is niet meer op voorraad
Beschikbaarheidsdatum: 01-04-2009
In verzekerde bewaring
Tweede, volledig bijgewerkte druk. Geschiedenis van de Belgische en Vlaamse kinderopvang sinds 1845, met een kritische analyse van de pedagogiek, of het ontbreken ervan, en een idee van hoe een dergelijke pedagogiek in de toekomst ontwikkeld kan worden.
Ontvanger :
* Verplichte velden
of Annuleren
Uitgeverij | SWP |
Jaar van uitgave | 2004 - 2009, 2de volledig herziene druk |
Bindwijze | paperback |
Aantal pagina's | 376p. |
In verzekerde bewaring vertelt de geschiedenis van de Belgische en Vlaamse kinderopvang, van de oprichting van de eerste crèche in 1845 tot de discussies over de sociale functie van kinderopvang in 2009.
Door de kinderopvang in zijn maatschappelijke context te plaatsen, maakt de auteur duidelijk hoe politieke, economische en andere veranderingen een invloed hebben op hoe we denken over kinderen, moeders en opvang.
Dit boek kan gelezen worden als een kritische analyse van de pedagogiek, of liever van het ontbreken ervan. Bovendien geeft het een idee van hoe een dergelijke pedagogiek in de toekomst ontwikkeld kan worden. Aangewezen lectuur dus voor studenten en docenten pedagogiek. In verzekerde bewaring is onmisbaar voor wie in de kinderopvang werkt en wil weten waar hij of zij vandaan komt. Want wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd om ze te herhalen.
Michel Vandenbroeck werkte twintig jaar bij het VBJK Expertisecentrum voor Opvoeding en Kinderopvang, in Gent, België. Hij leidde er diverse projecten in verband met kwaliteitsverbetering en toegankelijkheid van de kinderopvang en het omgaan met diversiteit. Hij was mede-oprichter van het Europese netwerk DECET (Diversity in Early Childhood Education and Training). In 2004 promoveerde hij aan de Vakgroep Sociale Agogiek (Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen) van de Universiteit Gent, met een proefschrift over de geschiedenis van de Vlaamse kinderopvang en de pedagogiekontwikkeling in deze sector.
Sinds 2005 werkt hij aan deze vakgroep en doceert er Kinderzorg, Gezinspedagogiek en Professionalisering van het sociaal werk.