Kracht van meiden! Bekijk groter

Kracht van meiden!

Meidenwerk als specifieke methodiek van het jongerenwerk

9789088508240

Verkrijgbaar

De eerste wetenschappelijk onderbouwende uitgave die professionals in het jongerenwerk en studenten sociaal werk inzicht biedt in het werken met (groepen) meiden.

Meer details

31,00 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij SWP
Jaar van uitgave 2018, 1ste druk
Bindwijze paperback
Aantal pagina's 168p.

Meer informatie

Het volwassen worden verloopt voor meiden anders dan voor jongens. Meiden gaan eerder puberen en krijgen vaak te maken met tegenstrijdige rolverwachtingen. Ouders en het eigen lichaamsbeeld spelen een grotere rol bij hun identiteitsontwikkeling. Ondanks dat de positie van meiden de laatste jaren flink is verbeterd, zijn meiden nog steeds kwetsbaarder in het volwassen worden dan jongens. Daarom hebben meiden specifieke aandacht nodig.

Meidenwerk is een specifieke methodiek van het jongerenwerk en richt zich op het begeleiden van meiden (10-23 jaar) in het leren zelf vorm te geven aan het eigen leven. Het boek bestaat uit drie delen.
Deel 1 van het boek biedt kennis over de doelgroep, de doelen van het meidenwerk, de werking, de randvoorwaarden en negen methodische principes die richting geven aan het praktisch handelen.
Deel 2 bestaat uit een theoretische verdieping.
Deel 3 omvat praktische leidraden, werkvormen en werkbladen.
Het boek is verrijkt met casuïstiek en praktijkvoorbeelden.

De methodiek die in dit boek centraal staat is met wetenschappelijk praktijkgericht onderzoek onderbouwd. De auteurs werkten voor het verzamelen van deze kennis samen met meidenwerkers, docenten, studenten en wetenschappers.

Auteurs

Cynthia Boomkens

Cynthia Boomkens (1989) studeerde Sociaal Pedagogische Hulpverlening aan de Hogeschool van Amsterdam en Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Gedurende haar masteropleiding werkte Cynthia als HOIO bij het lectoraat implementatie in de jeugdzorg (aan de HvA) waar zij onderzoek deed naar de implementatie van een nieuwe interventie binnen Spirit: Multidimensional Family Therapy (MDFT). Op dit moment werkt ze als promovenda bij het lectoraat Youth Spot en als docent bij SPH, beide aan de HvA. Binnen Youth Spot doet zij onderzoek naar wat kenmerkend is voor het werken met meiden in het jongerenwerk en hoe dat bijdraagt aan hoe meiden zelf (leren) vormgeven aan het eigen leven.


Evelien Rauwerdink-Nijland


Hannah van der Grient

Hannah van der Grient studeerde Culturele Antropologie en Sociologie der niet-westerse samenlevingen aan de Universiteit van Amsterdam. Voor haar master onderzoek heeft ze onderzoek gedaan naar hoe jongens met Duchenne Spierdystrofie in het zuiden van India omgaan met de tijd die zij nog hebben en op welke manier zij hun leven invullen. In 2011 is zij na haar opleiding gaan werken als jongeren- en meidenwerker bij The Mall de Baarsjes in Amsterdam West. Daar begeleidde zij jongeren van 10-23 jaar, werd trainster voor de Methodiek SuperWoman en ontwikkelde voor dezelfde methodiek een derde jaargang. In 2017 is zij gaan werken bij het lectoraat Youth Spot van de Hogeschool van Amsterdam en werkt ze mee aan het project Sterk meidenwerk. Tevens is ze docent bij de opleiding CMV.


Karin van Trijp

Karin van Trijp (1991) heeft pedagogische wetenschappen gestudeerd aan de Universiteit Utrecht. Hierna heeft zij 2 masters afgerond bij de UU, namelijk Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken en de researchmaster Educational Sciences: Learning in Interaction. Tijdens en buiten haar studie heeft zij gewerkt bij verschillende (internationale) onderzoeksprojecten gericht op (ontwikkeling van) jeugd, programma evaluaties en beleid. Voor het lectoraat Youth Spot aan de Hogeschool van Amsterdam heeft zij onderzoek gedaan voor het project Sterk meidenwerk. Binnen dit project richtte zij zich voornamelijk op het thema familie. Middels praktijkgericht onderzoek keek zij naar hoe verschillende familieleden de meiden beïnvloeden bij het (leren) vormgeven aan het eigen leven en hoe de meidenwerker mogelijk samen kan werken met de familie van de meiden. Sinds april 2018 is zij werkzaam als PhD bij BI Norwegian Business School in Oslo en volgt zij haar PhD programma bij de Universiteit van Oslo. Haar PhD onderzoek focust zich op hoe de Thrive by Three interventie bijdraagt aan het verbeteren van de kwaliteit van de kind-staf interacties en hoe het van invloed is op de cognitieve ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 1 t/m 3 jaar in Noorse kinderopvangcentra.


Judith Metz

Judith Metz (1969) studeerde Vrouwenstudies Algemene Sociale wetenschappen aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. Haar afstudeerscriptie Het gekraakte ideaal, omgangsvormen en seksisme binnen de links radicale beweging is verschenen bij uitgeverij Ravijn. In 2006 is Judith gepromoveerd aan de Universiteit voor Humanistiek op het onderzoek: De tweeledige werking van intermediairen voor burgerparticipatie.
Sinds 2010 geeft Judith Metz leiding aan Youth Spot en in 2012 is zij benoemd als lector.
Binnen het brede werkveld van welzijn en participatie houdt zij zich bezig met jongerenwerk, welzijn, professionalisering en civil society.
Website Youth Spot
Meer informatie over Judith Metz