Vertel ! Bekijk groter

Vertel !

Verhalentherapie voor kinderen en jongeren

Verkrijgbaar

Een indrukwekkend pleidooi om verhalen een belangrijke plaats te geven in de psychotherapie met kinderen. Veel voorbeelden en een heldere beschrijving.

Meer details

29,00 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij SWP
Jaar van uitgave 2018, 1ste druk
Bindwijze hardcover
Aantal pagina's 144p.

Meer informatie

Hoe kun je als therapeut gebruik maken van verhalen om vervormingen in gedachten en gevoelens om te buigen naar helpende gedachten en positieve gevoelens? Hoe kun je handelingen waar het kind in vastgelopen is met beelden inspireren tot nieuw gedrag?

Vertel! is een indrukwekkend pleidooi om verhalen een belangrijke plaats te geven in de psychotherapie met kinderen. De werkwijzen en methodieken die Thea Giesen beschrijft zijn vernieuwend en origineel. Zij put daarbij uit een rijke ervaring. Als docent handvaardigheid  en later als orthopedagoog werkte zij in de kinder- en jeugdpsychiatrie en zocht naar beeldende middelen om kinderen en jongeren, die in hun ontwikkeling waren vastgelopen, uiterlijk en innerlijk weer in beweging te krijgen. Als speltherapeut ‘beeldcommunicatie’ kwam de vraag: wat doe je met  kinderen die de spelleeftijd ontgroeid zijn?  De opleiding  symbooldrama, maar ook de opleiding gezinstherapie boden haar de speelruimte om beeld en woord met elkaar te verbinden. Vervolgens ontdekte zij de verhalentherapie.

De eerste drie hoofdstukken bieden verhalen voor kinderen en hun ouders.  Daarna volgen verhalen met kinderen en vervolgens komt Thea Giesen tot een geheel nieuwe methodiek om kinderen hun eigen thema te laten vinden en hun eigen verhaal te laten vertellen.

De vele voorbeelden en de heldere beschrijving van de processen maken van Vertel!  een hoopgevend en toegankelijk boek.

Auteurs

Van dezelfde auteur:

Thea Giesen

Thea Giesen-Huijg (1946) is begonnen als handvaardigheidsdocent op een middelbare school. Na haar studie orthopedagogiek, heeft zij gewerkt op verschillende gebieden van de geestelijke gezondheidszorg, zoals een dagactiviteitencentrum voor volwassenen met een lichamelijke- en meervoudige beperking en het speciaal onderwijs. Na het behalen van de registraties gz-psycholoog en klinisch psycholoog was Thea als diagnosticus en therapeut werkzaam in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Als docent ontwikkelingspsychologie aan de Hogeschool Leiden gaf zij les en supervisie aan studenten Kunstzinnige Therapie en was ze tot voor kort gedragsconsulent voor volwassenen met een verstandelijke beperking. Samen met Marijke de Mare, kunstzinnig therapeut, heeft zij een kunstzinnige sociale vaardigheidstraining ‘Kunst In Contact met Kinderen (KICK) ontwikkeld.  Sinds haar pensioen is zij werkzaam als docent en supervisor aan de opleiding KICK een Kunstzinnige Sociale Vaardigheidstraining voor jongeren in de leeftijd van 10 tot 16 jaar om met beeldende middelen de sociale redzaamheid, de sociale weerbaarheid en de sociale competenties te bevorderen.