Studentgericht begeleiden Bekijk groter

Studentgericht begeleiden

Individuele trajecten in het hoger onderwijs

Verkrijgbaar

Hoe individuele studenten begeleiden tijdens stage, scriptie of onderzoek? Praktijkgericht boek met per hoofdstuk een begeleidingsvaardigheid. Voor beginnende én ervaren docenten in het hoger onderwijs.

Meer details

26,95 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij Coutinho
Jaar van uitgave 2021, 1ste druk
Bindwijze paperback
Aantal pagina's 200p.

Meer informatie

Het begeleiden van individuele studenten tijdens stages, scripties, studieloopbaantrajecten of onderzoek is een van de kerntaken van docenten in het hoger onderwijs. Het is een boeiende taak die tegelijkertijd veel tijd en energie kan kosten. Want wat doe je als je student onvoldoende voortgang boekt of niet gemotiveerd lijkt? En hoe vind je de balans tussen sturen en het geven van eigen regie? Met Studentgericht begeleiden leer je op een effectieve manier de student centraal te zetten.

Aan de hand van dit praktijkgerichte boek leer je als begeleider de student te activeren en verantwoordelijkheid te laten nemen voor zijn eigen leerproces. In elk hoofdstuk komt een belangrijke begeleidingsvaardigheid aan bod, zoals gesprekken voeren, feedback geven, motiveren, problemen bespreekbaar maken, beoordelen en evalueren. Voorbeelden van begeleiders uit het hoger onderwijs illustreren de theorie en aan de hand van opdrachten word je uitgenodigd te reflecteren op je aanpak en je nieuwe inzichten toe te passen in de praktijk.

Studentgericht begeleiden is geschreven voor zowel beginnende als ervaren docenten in het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen die studenten begeleiden tijdens stages, scripties, studieloopbaantrajecten en onderzoek.

Downloaden

Auteurs

Cornelia de Haan

Dr. Cornelia de Haan studeerde Nederlandse taal- en letterkunde in Leiden en heeft na haar promotie aan verschillende universiteiten en hogescholen als docent gewerkt. Sinds 2008 geeft ze didactische trainingen binnen het hoger onderwijs. Haar ervaring als coach en trainer van docenten met een begeleidingstaak vormt de basis van dit boek.