Nieuw Kobus de dwarse krab Bekijk groter

Kobus de dwarse krab

Een interactief voorleesboek over omgaan met boosheid

9789085600916

Verkrijgbaar

Een interactief voorleesboek dat leert minder snel boos te worden of anders en beter met boosheid om te gaan. Voor kinderen van 5 tot 8 jaar. Gebaseerd op cognitieve gedragstherapie. Voor ouders, leerkrachten en hulpverleners.

Meer details

17,50 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij SWP
Jaar van uitgave 2020, 1ste druk
Bindwijze paperback
Aantal pagina's 72p.

Meer informatie

Kobus, de dwarse krab is een interactief voorleesboek dat kinderen en hun begeleiders tips biedt om minder snel boos te worden of boosheid op een handige manier op te lossen. Het verhaal van Kobus is gericht op kinderen van 5 tot 8 jaar. Cognitief gedragstherapeuten die werken met jonge kinderen kunnen met behulp van deze hoofdstukken, de vragen en de activiteiten kinderen helpen de emotie ‘boosheid’ te herkennen en hoe daarmee om te gaan. Zij kunnen aan de verschillende hoofdstukken cognitief gedragstherapeutische technieken koppelen om de thema’s verder uit te werken. Het boek kan echter ook worden gebruikt door ouders, leerkrachten en hulpverleners om met kinderen in gesprek te gaan over boosheid.

In de verhalen staan dieren met menselijke karaktertrekken centraal. Sommige dieren, zoals Kobus de Krab, zijn bekend uit het interactieve voorleesboek Een verrassende verjaardag. De gebeurtenissen die de dieren meemaken zijn van alledag, en daarom herkenbaar. De inhoud van de verhalen sluit aan bij de beleving van het jonge kind, waardoor een moeilijk onderwerp op een eenvoudige, speelse, en (therapeutisch) verantwoorde wijze bespreekbaar wordt gemaakt.

De hoofdstukken in Kobus, de dwarse krab volgen elkaar op, het is een kapstok voor de stappen die kinderen kunnen nemen om anders te leren omgaan met boosheid. De in de hoofdstukken verwerkte strategieën zijn onder andere emotie-educatie, rollenspellen, ontspanningsoefeningen, en time-out.

Gerelateerde titels

Auteurs

Juliette Liber

Juliette Liber studeerde in 2002 af als orthopedagoog aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde in 2008 op onderzoek naar de behandeling van angststoornissen (Curium/LUMC). Vervolgens werkte zij als postdoc aan een studie naar de behandeling van gedragsproblemen op de basisschool waar de interventies Ik kies voor zelfcontrole en Meer zelfcontrole minder boos uit voortvloeiden. Naast haar functie als Universitair Docent bij de Universiteit Utrecht (afdeling ontwikkelingspsychologie) is zij als cognitief gedragstherapeut en orthopedagoog generalist i.o. werkzaam in de GGZ. Bij het uitwerken van interventies combineert zij met veel plezier haar klinische ervaring en onderwijservaring met wetenschappelijke inzichten.