Ik en hoogbegaafdheid Bekijk groter

Ik en hoogbegaafdheid

Inzicht in jezelf

Verkrijgbaar

Kinderen meer inzicht geven in hun hoogbegaafdheid. Aan de orde komen o.a. theorie van de hoogbegaafdheid, creatief denkvermogen, omgaan met anderen, anders voelen, perfectionisme, onderpresteren en faalangst.

Meer details

16,50 € incl. btw

Datasheet

colofonpaperback - 92p.
jaar2017, 3de herziene druk
UitgeverijNiño (imprint van SWP)

Meer informatie

Ik en hoogbegaafdheid wil kinderen meer inzicht geven in hun hoogbegaafdheid. De meeste hoogbegaafde kinderen ervaren dat ze ‘anders’ zijn en willen meer leren over zichzelf, over de manier waarop hun hoogbegaafdheid tot uiting komt en hoe ze hiermee het best kunnen omgaan. Kennisvergroting in combinatie met tips en oefeningen, helpen om dit inzicht te creëren.

Door het werken en lezen in Ik en hoogbegaafdheid ontdekt het hoogbegaafde kind de sterke kanten en minder fijne kanten bij zichzelf en de invloed van de hoogbegaafdheid op zijn functioneren. Het kind leert nadenken over middelen/materialen/werkwijzen die kunnen worden ingezet om school meer uitdagend te maken en hierover met de leerkracht en ouders te spreken.

Onderwerpen die in dit boek aan de orde komen zijn onder andere: theorie over hoogbegaafdheid, interesses, creatief denkvermogen, omgaan met anderen, je ‘anders’ voelen, hoogbegaafdheid op school, perfectionisme, onderpresteren en faalangst.

In het boek staan veel voorbeelden waarin hoogbegaafde kinderen zichzelf kunnen herkennen. Dit zal hen helpen zich minder 'anders' te voelen. Daarnaast is het boek ook een goede kennismaking voor ouders, familieleden, studenten en professionals die meer willen weten over hoogbegaafdheid.

Auteurs

Nathalie van Kordelaar

Drs. Nathalie van Kordelaar heeft pedagogische wetenschappen gestudeerd in Amsterdam en heeft momenteel samen met Mirjam Zwaan een eigen praktijk; Incontext Orthopedagogen. Daarvoor heeft ze zes jaar gewerkt in het speciaal (basis) onderwijs als leerkracht en remedial teacher en 3 jaar in het REC-4 onderwijs (onderwijs voor kinderen met gedragsproblematiek en psychiatrische problematiek) als orthopedagoog en ambulant begeleider. Ze heeft ruime ervaring in de omgang en begeleiding van kinderen met gedragsproblemen en/of leerproblemen als ook in de diagnostiek bij deze problematiek.


Esther de Boer

Drs. Esther de Boer (1971) is moeder van Thijmen (2002) en Lize (2005). Zij is opgeleid tot Sociaal Geografe (Radboud Universiteit), eerstegraads aardrijkskunde docente (Radboud Universiteit) en tot specialist hoogbegaafdheid (ECHA, Radboud Universiteit).
Vanuit haar interesse om kinderen en volwassenen te begeleiden studeert zij momenteel psychologie bij de OU. Als adviseur werkt zij sinds 2000 voor KPC Groep in zowel het primair onderwijs als voortgezet onderwijs, waar zij docenten, teams en directies adviseert en begeleidt bij het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren van (passend) onderwijs. Waarbij het uitdagen van kinderen én volwassenen voorop staat.


Mariken Althuizen

Ir. Mariken Althuizen (1972) is de trotse moeder van Bram (2001) en Sanne (2004). Zij is opgeleid als scheikundig ingenieur (Technische Universiteit Eindhoven), eerstegraads docente scheikunde, communicatiemedewerker en als specialist hoogbegaafdheid (ECHA, Radboud Universiteit).
Sinds 1996 werkt zij op het grensvlak van wetenschap, onderwijs en communicatie: docente, (wetenschaps)voorlichter, onderwijsontwikkelaar (PO, VO en HO), auteur en trainer/coach.
Haar eigen bedrijf 2Wicked ontstond in 2010 uit de dringende behoefte om haar opleidingen, kennis en ervaringen te bundelen en in te zetten voor het vernieuwen van het onderwijs. Haar uitgangspunt hierbij is het geven van ruimte aan ieders manier van leren.