Menselijkheid in de zorg Bekijk groter

Menselijkheid in de zorg

De arts-patiëntrelatie

Verkrijgbaar

Door te investeren in communicatie kan de gezondheidszorg naar een hoger niveau worden gebracht. Dit boek schetst hoe slechte communicatie begint, maar vooral ook hoe het beter kan.

Meer details

34,90 € incl. btw

Datasheet

colofonhardcover - 216p.
UitgeverijSWP
Jaar van uitgave2017, 1ste druk

Meer informatie

De medische zorg heeft de laatste twintig jaar veel innovatieve, vooral technische ontwikkelingen doorgemaakt. In de dagelijkse praktijk bestaat de zorg echter voor het grootste deel uit de dialoog tussen de arts en de patiënt, waarbij de patiënt verwacht dat de zorg door een ‘goede’ dokter geleverd wordt.
Maar wat is een goede dokter? Voor een patiënt is het belangrijk dat de arts menselijk en competent is, adequaat handelt, goede zorg levert en de patiënt betrekt bij te nemen beslissingen. Artsen echter zijn opgeleid om met name acute zorgproblemen te behandelen, en tegelijkertijd moeten ze zich steeds meer richten op het begeleiden van patiënten met een levenslange chronische ziekte.

Dat levert spanningen op. Gebrek aan goede communicatie en geen zicht op elkaars drijfveren, verergert vaak het lijden van de patiënt. Door te investeren in communicatie kan de gezondheidszorg naar een hoger niveau worden gebracht.
In Menselijkheid in de zorg schetst Leo Visser hoe slechte communicatie begint, maar vooral ook hoe het beter kan. Als patiënten weten hoe artsen denken en werken, stellen ze betere vragen. En als de arts zich bewust is van het perspectief van de patiënt, leidt dat tot grotere medemenselijkheid in de zorg.

Auteurs

Leo H. Visser

Leo Visser is als neuroloog werkzaam in het St. Elisabeth ziekenhuis te Tilburg en als bijzonder hoogleraar verbonden aan de Universiteit voor Humanistiek.