Afstudeerrichting ggz-agoog Bekijk groter

Afstudeerrichting ggz-agoog

Landelijk onderwijsarrangement

9789088504914

Verkrijgbaar

Leidraad voor hogescholen, informatiebron voor opleiders en professionals in het werkveld rondom de geestelijke volksgezondheid die een beeld geeft van de kennis en vaardigheden die de beroepsgroep van de ggz-agoog in huis heeft.

Meer details

13,50 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij SWP
Jaar van uitgave 2014, 1ste druk
Bindwijze paperback
Aantal pagina's 96p.

Meer informatie

Het beroep ggz-agoog is in 2012 door branche-organisatie ggz-Nederland in een duidelijk profiel neergezet. In aansluiting daarop is in opdracht van de Vereniging van Hogescholen een onderwijsarrangement ontwikkeld voor dit beroep. Dit onderwijsarrangement is landelijk voorgeschreven en wordt geïmplementeerd door de hogescholen die opleiden voor dit beroep. Het arrangement bevat inhoudelijke richtlijnen, literatuurtips en didactische aanwijzingen.

De ggz-agoog is specifiek toegerust voor het ondersteunen van mensen met psychiatrische en verslavingsproblematiek in hun persoonlijk en maatschappelijk herstel. De ontwikkeling van de zogenaamde participatiesamenleving biedt zowel kansen als bedreigingen voor mensen met een psychische beperking of kwetsbaarheid. De ggz-agoog sluit aan bij de door de cliënt en zijn systeem gewenste en ingezette herstelprocessen. De ‘eigen kracht’ en de ervaringskennis van cliënten wordt hierbij benut, maar ook professionele interventies kunnen worden ingezet. De ggz-agoog kan gezien worden als een specialistische generalist op het gebied van behandeling en begeleiding van mensen met een psychiatrische aandoening en een verslaving.

Een ggz-agoog is een Maatschappelijk Werker (MWD'er) of een Sociaal-Pedagogisch Hulpverlener (SPH’er) die zich heeft gespecialiseerd in het werken in en om de geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg.

Het opleidingsarrangement dient als leidraad voor hogescholen, als informatiebron voor opleiders en professionals in het werkveld rondom de geestelijke volksgezondheid. Maar ook andere betrokkenen, zoals zorgverzekeraars en beleidsmakers, krijgen hierdoor een beeld van de kennis en vaardigheden die de beroepsgroep van de ggz-agoog in huis heeft.

Auteurs

Gerard Franssen

Gerard Franssen (1954) is werkzaam als docent bij Hogeschool Windesheim. Hij studeerde klinische en ontwikkelingspsychologie in Utrecht. Hij is als docent betrokken bij de ontwikkeling en uitvoering van de afstudeerrichting GGZ-agoog. Hij is 25 jaar werkzaam geweest in de praktijk. Hij heeft gewerkt bij een Riagg, CAD (verslavingszorg) en justitie (strafrechtelijke opvang verslaafden). Hij geeft tevens les op de opleiding tot sociaal psychiatrisch verpleegkundige bij Avans+ in Breda.


Nico van Tol

Nico van Tol (1957) is directeur van het onderwijscluster social work & toegepaste psychologie Hogeschool Leiden. Daarvoor werkte hij als verpleegkundige, sociotherapeut en leidinggevende 23 jaar in verschillende GGz instellingen. Vanaf 1983 actief in beroepsverenigingen ijvert hij voor beroepsontwikkeling en beroepsopleiding in/met de GGz gebaseerd op zowel het verpleegkundig als het sociaal (ped)agogisch domein.


Alie Weerman

Alie Weerman (1960) is hogeschoolhoofddocent GGZ-agoog en ervaringsdeskundigheid op hogeschool Windesheim in Zwolle. Zij studeerde theoretische psychologie aan de Vrije Universiteit en heeft gewerkt in de ggz als trainer en als ondersteuner van een patiëntenraad en van cliëntgestuurde projecten. Op Hogeschool Windesheim ontwikkelde zij de differentiatie GGZ-agoog en de minoren verslavingskunde. Sinds 2007 doet zij onderzoek naar ervaringsdeskundigheid, met een specifieke focus op verslaving. Dit onderzoek vindt plaats in interactie met de onderwijs- en beroepspraktijk.