Wat is eigendom? Bekijk groter

Wat is eigendom?

Onderzoek naar de beginselen van recht en bestuur

9789086841080

Verkrijgbaar

Klassieker van de grondlegger van het anarchisme, die in deze tijden van toenemende economische ongelijkheid niets aan actualiteit heeft ingeboet.

Meer details

22,50 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij IJzer
Jaar van uitgave 2015
Bindwijze paperback
Aantal pagina's 272p.

Meer informatie

Wat is eigendom? (1840) van Pierre-Joseph Proudhon (1809-1865) is een klassieker om meerdere redenen. Het gaf niet alleen naam aan een stroming binnen het socialisme en vorm aan het verzet tegen ongelijkheid, maar het beschreef ook een nieuwe, vrije maatschappij: die van de anarchie.

Proudhon mag worden gezien als een van de eerste anarchistische denkers en daarmee als grondlegger van het anarchisme. Tijdens zijn leven verzette hij zich fel tegen het autoritair socialisme en tegen het kapitalisme. In plaats daarvan bepleitte hij een coöperatieve samenleving, zonder regering. Proudhon is voor afschaffing van de private eigendom en de vervanging daarvan door particulier bezit en vruchtgebruik. In zijn strijd wordt hij gedreven door zijn innerlijke, radicale afschuw van elke vorm van overheersing van de mens door de mens en zijn gevoel van (materiële) rechtvaardigheid.

Op de vraag ‘Qu’est-ce que la propriété?’ (Wat is eigendom?) antwoordt Proudhon met zijn klassiek geworden uitspraak: ‘La propriété, c’est le vol!’ (Eigendom is diefstal!). Hiermee verzet hij zich tegen de werkgever die de door de arbeiders geproduceerde meerwaarde in zijn zak steekt. Die meerwaarde behoort de arbeiders toe. In zijn ogen creëert alleen arbeid rijkdom. Is dat niet het geval, dan is er sprake van diefstal. Nu de kloof tussen arm en rijk onoverbrugbaar lijkt te worden en rendement op vermogen vele malen groter is dan rendement op arbeid blijkt dat Wat is eigendom? na 175 jaar niets aan actualiteit heeft ingeboet.

Auteurs

Pierre-Joseph Proudhon

Pierre-Joseph Proudhon (1809-1865) wordt beschouwd als een van de eerste anarchistische denkers en daarmee als grondlegger van het anarchisme.
De vertaling van deze klassieker valt samen met de aandacht voor het boek van Thomas Piketty Le Capital au XXIe siècle, waaruit maar weer blijkt dat het gedachtegoed van Proudhon niets aan actualiteit heeft ingeboet