Goed ouder worden Bekijk groter

Goed ouder worden

9789088502439

Verkrijgbaar

Dit boek biedt een tegenwicht tegen het dominante beleidsmatige, financiële, biologische en medische discours en stelt andere vragen bij het ouder worden centraal, namelijk morele vragen en zingevingsvragen.

Meer details

24,00 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij SWP
Jaar van uitgave 2011, 1ste druk
Bindwijze paperback
Aantal pagina's 184p.

Meer informatie

In Westerse landen is de levensverwachting dermate gestegen dat veel mensen een relatief lang leven als 'oudere' zullen leiden. De vraag wat 'goed' ouder worden is, krijgt daarom steeds meer aandacht. Het debat hierover is echter nogal eenzijdig. De nadruk ligt vooral op de (economische) positie van ouderen in de samenleving of op biologische processen en lichamelijke veroudering. Dit boek biedt een tegenwicht tegen het dominante beleidsmatige, financiële, biologische en medische discours en stelt andere vragen bij het ouder worden centraal, namelijk morele vragen en zingevingsvragen.

De vraag wat goed ouder worden is, kan op existentieel niveau niet voor iedereen hetzelfde antwoord krijgen. Wel is een aantal overwegingen te geven over eindigheid, kwetsbaarheid, menselijke waardigheid, verbondenheid, weerbaarheid, welzijn en zingeving. Al deze themas komen in deze bundel aan bod.

Goed Ouder Worden is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in de vraag wat goed ouder worden is en hoe kan worden bevorderd dat mensen goed ouder worden.

Auteurs

Van dezelfde auteur:

Peter Derkx

Peter Derkx studeerde Engels en wijsbegeerte in Utrecht, Glasgow en Groningen. Vanaf 1977 was hij docent wijsbegeerte en humanistiek aan het Humanistisch Opleidingsinstituut en van 1989 tot en met 2002 universitair hoofddocent voor geschiedenis van het humanisme aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht. Per januari 2003 werd hij aan die universiteit benoemd tot hoogleraar Humanisme en Levensbeschouwing. Zijn speciale aandachtsgebieden zijn theorie van het humanisme als levensbeschouwing, en wetenschap, techniek en zingeving. Wat dat laatste betreft doet hij vooral onderzoek naar de ethische en levensbeschouwelijke aspecten van genetica, biogerontologie en substantiele levensverlenging.


Alexander Maas

Alexander Maas (1952) studeerde sociologie (kandidaats) in Tilburg en Bedrijfskunde in Delft. Hij werkte eerst als universitair onderzoeker aan het Interuniversitaire Instituut Bedrijfskunde te Delft, daarna als universitair docent aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam waar hij in 1988 promoveerde op een dissertatie Ongedefinieerde Ruimten.
Hij werd in 1990 tot universitair hoofddocent organisatieontwikkeling en sociale integratie benoemd aan de Rotterdam School of Management van diezelfde universiteit.
Per juni 2007 is hij benoemd tot bijzonder hoogleraar humanisering van de zorg. Zijn aandachtsgebieden zijn: organisatie- en veranderkunde, en organisatie, verandering en innovatie in de zorg voor ouderen. Daarbij hanteert hij onder andere een sociaal constructief perspectief.


Anja Machielse

Dr. Anja Machielse is hoogleraar ‘Humanisme en Sociale Weerbaarheid’ aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht. Daarnaast is zij bijzonder hoogleraar 'Empowerment van Ouderen'. Zij studeerde filosofie en is gepromoveerd in de sociale wetenschappen. In haar onderzoek staat het belang van sociale relaties centraal, zowel voor het persoonlijke leven als voor de bredere gemeenschap. Belangrijk thema’s zijn: sociaal isolement, eenzaamheid, (sociale) weerbaarheid, existentiële problemen en zingevingsvragen. Haar onderzoek naar ouderen is gericht op ‘empowerment ’en het simuleren van sociale betrokkenheid.
Anja Machielse is lid van de wetenschappelijke adviescommissie ‘Een tegen eenzaamheid’ van het ministerie van VWS, en van het Expertpanel van het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek - Vlaanderen (FWO). Daarnaast is zij wetenschappelijk adviseur van de gemeente Rotterdam in het kader van het ouderenbeleid. Zij publiceert veelvuldig over sociaal isolement en eenzaamheid, vooral in relatie tot zingeving en existentiële vragen.