Visual Thinking Strategies Bekijk groter

Visual Thinking Strategies

Met kunst het leren op school verdiepen

9789088509759

Verkrijgbaar

VTS is een leermethode die met geleide groepsgesprekken over kunstwerken vaardigheden, zoals waarnemen, luisteren, kritisch denken en (beeld)geletterdheid vergroot.

Meer details

32,50 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij SWP
Jaar van uitgave 2021, 1ste druk
Bindwijze paperback
Aantal pagina's 208p.

Meer informatie

Van leraren wordt vandaag de dag meer gevraagd dan frontaal lesgeven op de ‘ouderwetse’ manier. Nieuwe visies zoals ontdekkend en onderzoekend leren of ontwikkelingsgericht onderwijs vragen om een nieuwe invulling van de rol van de leraar. Hoe geef je les in kritisch denken en activeer je je leerlingen? Visual Thinking Strategies (VTS) is een toegankelijke en praktische methode die helpt om gestalte te geven aan deze nieuwe pedagogisch-didactische visies. 

VTS is een leermethode die bestaat uit geleide groepsgesprekken over kunstwerken. Aan de hand van open vragen vergroten leerlingen hun vaardigheden, zoals waarnemen, luisteren, kritisch denken en (beeld)geletterdheid. De gespreksleider draagt geen kennis over, maar faciliteert het gesprek volgens een vast patroon. Het initiatief ligt bij de leerlingen, terwijl de leraar de regie heeft. 
Visual Thinking Strategies is een vertaling van het standaardwerk over VTS van Philip Yenawine, de Amerikaanse grondlegger en voormalig hoofd educatie van het Museum of Modern Art in New York. Dit boek geeft je een grondig inzicht in de methode, het ontstaan en de veelzijdige toepassingen in het onderwijs. Yenawine put uit zijn jarenlange ervaring met VTS. Hij werkte nauw samen met vele leraren. Aan de hand van sprekende praktijkvoorbeelden geeft hij inzicht in de werking van VTS. Van taalonderwijs aan leerlingen met een taalachterstand tot het creëren van een leergemeenschap, tot de inzet bij rekenopdrachten; Yenawine geeft een helder beeld van VTS en hoe je het kunt gebruiken in je klas.

VTS is in 2012 in Nederland geïntroduceerd en toegankelijk gemaakt voor het Nederlandse onderwijs door de Stichting VTS Nederland. De belangstelling voor VTS neemt toe; een groeiend aantal leerkrachten ziet de toegevoegde waarde ervan voor hun lespraktijk. Dit boek geeft hen praktische handvatten voor een vernieuwende manier van lesgeven die leerlingen activeert. 

Gerelateerde titels

Auteurs

Philip Yenawine

Philip Yenawine was hoofd educatie van het Museum of Modern Art in New York. Bij het ontwikkelen van VTS werkte hij nauw samen met vele leraren. Aan de hand van sprekende praktijkvoorbeelden geeft hij in Visual Thinking Strategies inzicht in de werking van VTS. Van taalonderwijs aan leerlingen met een taalachterstand tot het creëren van een leergemeenschap, tot de inzet bij rekenopdrachten; Yenawine geeft een helder beeld van VTS en hoe je het kunt gebruiken in je klas. Visual Thinking Strategies. Met kunst het leren op school geeft je praktische handvatten voor een vernieuwende manier van lesgeven die leerlingen activeert.