Op weg naar het integraal kindcentrum Bekijk groter

Op weg naar het integraal kindcentrum

9789088501562

Verkrijgbaar

Op zoek naar manieren om de organisatie van voorzieningen voor kinderen van 0 tot 12 jaar zo integraal mogelijk te laten samenwerken.

Meer details

26,00 € incl. btw

Datasheet

UitgeverijSWP
Jaar van uitgave2010, 1ste druk
Bindwijzepaperback
Aantal pagina's200p.

Meer informatie

Het integraal kindcentrum is een verkenning naar een nieuwe organisatie voor kinderen van 0-12 jaar. Steeds meer peuterspeelzalen, kinderopvangorganisaties en scholen werken samen op één locatie. Soms gaat dat goed, soms kan het beter. Schoolbesturen en kinderopvangorganisaties zijn op zoek naar manieren om de organisatie van voorzieningen voor kinderen van 0-12 jaar beter te laten functioneren.

Het boek is het resultaat van de klankbordgroep integraal kindcentrum. Na het netwerk en de multifunctionele accommodatie wordt het integraal kindcentrum gezien als de brede school 3.0. Het is een stip aan de horizon. De vraag daarbij was steeds: hoe kunnen we een voorziening creëren waar peuterspeelzaal, kinderopvang en onderwijs (0-12 jaar) zo integraal mogelijk samenwerken, met zo min mogelijk institutionele belemmeringen? Betrokken schoolbesturen, kinderopvangorganisaties en adviseurs (pioniers in de ontwikkeling van een integraal aanbod en integrale voorzieningen) kwamen bijeen en hebben de verschillende aspecten van het integraal kindcentrum gewogen. De inzet was om de belemmeringen op te sporen die de ontwikkeling van een integraal kindcentrum in de weg staan. De klankbordgroep is ondersteund door Sardes. De verkenning betreft onder andere: financierings- en huisvestingsvraagstukken, personeelsbeleid en juridische vormgeving van operationele samenwerking, management en leiderschap, pedagogische visie en dagindelingen.

Gerelateerde titels

Auteurs

Van dezelfde auteur:

Frank Studulski

Frank Studulski (Rotterdam, 1964) studeerde sociale geografie te Utrecht, met als specialisatie demografie. Hij werkte bij de Besturenraad PC Onderwijs, de Adviesraad voor het Onderwijs en het ministerie van OCenW. Vanaf 2001 werkt hij bij Sardes waar hij met name is betrokken bij het begeleiden van gemeenten bij brede school ontwikkeling en jeugdbeleid (consultatietrajecten, workshops) als onderzoeker en opsteller van rapporten over onderwijskansen, innovatie en kwaliteitszorg.