Liefde voor letters en lezen


Nederlands | 22-01-2019 | 372 pagina's

9789088500008

Hardback


  Lees de eerste pagina's

€ 75,00

  Voeg toe aan mijn winkelmandje
 Product store stocks

   Bestelbaar

   Retourtermijn binnen 14 dagen

   Gratis bezorging vanaf 24 euro




Korte beschrijving/Annotatie

In Liefde voor letters en lezen staat de doelgerichte stimulering van geletterdheid bij kinderen centraal.

Tekst achterflap

In 'Liefde voor letters en lezen' staat de doelgerichte stimulering van geletterdheid bij kinderen tussen 0 en 7 jaar centraal. Het beoogt als inspiratiebron een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van geletterdheid en daarmee de kans op laaggeletterdheid wezenlijk te verkleinen. Momenteel telt Nederland 2,5 miljoen laaggeletterden en 1 miljoen digibeten. Zij functioneren niet goed binnen onze huidige samenleving. Nog steeds loopt ten minste een op de tien kinderen en jongeren het risico als laaggeletterde de maatschappij te betreden. Stimuleer je geletterdheid echter vanaf de babytijd als 21e-eeuwse vaardigheid, dan geef je het kind alle mogelijke kansen op het pad naar maatschappelijk functionele geletterdheid. Dit handboek en de bijbehorende website bieden daar talloze doelgerichte activiteiten voor, ook binnen onderzoekend en ontwerpend leren. Met de aanschaf van het boek koopt u ook toegang tot het extra materiaal (meer dan 280 pagina's) op de website, waaronder heel veel extra boeken- en sitetips en werkbladen. 'Liefde voor letters en lezen' is een absolute aanrader voor iedereen die betrokken is bij de ontwikkeling van kinderen tussen 0 en 7 jaar.

Slogan/Promotie

In Liefde voor letters en lezen staat de doelgerichte stimulering van geletterdheid bij kinderen tussen 0 en 7 jaar centraal. Het beoogt als inspiratiebron een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van geletterdheid en daarmee de kans op laaggeletterdheid wezenlijk te verkleinen. Liefde voor letters en lezen is een must voor iedereen die betrokken is bij de ontwikkeling van kinderen tussen 0 en 7 jaar.

Biografie

Maria Hetty van den Berg (1955) is na haar opleiding tot kleuterleerkracht Nederlands gaan studeren. Ze specialiseerde zich als Taalkundige in ‘kindertaal’. Na vier jaar taalonderzoek voor de UVA, startte ze in 1991 haar eigen tekstbureau. Sindsdien heeft ze in opdracht van educatieve uitgeverijen allerlei educatief materiaal ontworpen en geconcretiseerd, waaronder een lees-, taal- en spellingmethode voor het Primair Onderwijs. ‘Het mooiste van mijn werk is kinderen stimuleren en inspireren; ze iets meegeven voor hun hele leven.’ ma Land (1959) is leerkracht in het basisonderwijs en heeft zich gespecialiseerd in de taalontwikkeling van het jonge kind. Onder de naam Irma Land Edutainment ontwikkelt zij al ruim 25 jaar educatieve producten, waaronder lessuggesties voor landelijke (voor)leescampagnes en taalstimuleringsprogramma’s voor de basisschool, kinderopvang en bibliotheek. Voor professionele opvoeders verzorgt zij workshops en inspiratie-sessies over leesbevordering. Daarnaast werkt ze als educatief auteur in opdracht voor diverse uitgeverijen. Zo schreef zij onder andere mee aan de methode Schatkist Editie 3 (Zwijsen). ‘Optimale ontwikkelingskansen creëren voor ieder kind door inspirerende lessen aan te bieden, dat is wat mij drijft.’ Iris Meijsing (1982) behaalde haar propedeuse Filosofie, ging studeren in Italië en rondde daar haar studie Archeologie en Wetenschap van Cultureel Erfgoed af. Bij terugkomst in Nederland legde ze zich toe op het schrijven van informatieve teksten voor het woordenschatonderwijs, in het kader van een taal- en spellingmethode, samen met Hetty van den Berg. ‘Het maken van inspirerend educatief materiaal vind ik steeds weer een uitdaging.’

Inhoudsopgave

Leeswijzer 9 Hoofdstuk 1. Inleiding 15 1.1 Voorbereiden op het functioneren in de 21e-eeuwse maatschappij 15 1.2 Laaggeletterdheid 17 1.3 Ontwikkeling geletterdheid 20 1.4 Algemene aanwijzingen stimulering geletterdheid 21 1.5 Samenhang mondelinge taalvaardigheid en geletterdheid 25 Hoofdstuk 2. Doelgericht stimuleren van de 21e-eeuwse geletterdheid 31 2.1 Domeinen 21e-eeuwse geletterdheid 31 2.2 De ontwikkeling en stimulering van de 21e-eeuwse geletterdheid 33 2.3 Werken aan geletterdheid binnen onderzoekend en ontwerpend leren 38 2.4 Het belang van woordenschat voor de ontwikkeling van geletterdheid 41 2.5 Problemen signaleren en voorkomen 42 Hoofdstuk 3. Leesplezier, boekoriëntatie en verhaalbegrip 53 3.1 Doelen ‘Leesplezier, boekoriëntatie en verhaalbegrip’ 53 3.2 Ontwikkelingsfasen: van voorlezen naar zelf lezen 54 3.3 Voorlezen als vast ritueel 55 3.4 Wat lees je voor? 62 3.5 Hoe lees je voor? 65 3.6 Andere routines dan voorlezen 72 3.7 Voorleesactiviteiten in de voorschoolse periode 78 3.8 Voorleesactiviteiten op de basisschool 84 Hoofdstuk 4. Functies van schrift 111 4.1 Doelen ‘Functies van schrift’ 111 4.2 Van kennismaking naar functioneel lezen en schrijven 113 4.3 Functionele activiteiten thuis en in de kinderopvang 120 4.4 Functies van schrift op de basisschool 128 Hoofdstuk 5. Taalbewustzijn en alfabetisch principe 151 5.1 Doelen ‘Taalbewustzijn en alfabetisch principe’ 152 5.2 Afbakening van dit domein voor geletterdheid 153 5.3 Stimulering taal-, klank- en letterbewustzijn bij peuters 159 5.4 Stimulering taalbewustzijn en alfabetisch principe in groep 1, 2 en 3 165 5.5 Lezen en schrijven in groep 3 196 Hoofdstuk 6. Digitale geletterdheid 213 6.1 Doelen ‘Digitale geletterdheid’ 213 6.2 Het opgroeiende kind in een digitale omgeving 218 6.3 Doelgericht werken aan de digitale vaardigheden 222 6.4 Digitale apparatuur en educatief materiaal 228 6.5 Stimulering digitale geletterdheid in de voorschoolse periode 234 6.6 Stimulering digitale geletterdheid in de onderbouw basisschool 238 Hoofdstuk 7. Geletterdheid in hoeken 253 7.1 Doelen in hoeken per domein 253 7.2 Mogelijkheden voor geletterdheid in de hoeken 255 7.3 Geletterdheid in speelzones: voorschoolse educatie 258 7.4 Geletterdheid in de hoeken: onderbouw basisschool 264 7.5 De (voor)lees-/boekenhoek 267 7.6 De schrijfhoek 275 7.7 De letter-/cijferhoek 281 7.8 De luister-/muziekhoek 287 7.9 De huishoek 292 7.10 De bouwhoek 295 7.11 De ontdekhoek en de zand- en/of watertafel 296 7.12 Samenhang hoeken geletterdheid 299 Hoofdstuk 8. Stimulering geletterdheid het hele jaar door 309 8.1 De eerste weken van het schooljaar 311 8.2 Introductie routines ‘Geletterdheid’ 312 8.3 Feesten door het jaar heen 319 8.4 De seizoenen 323 8.5 Feesten op vaste dagen in het jaar 340 8.6 Feesten op wisselende dagen in het jaar 357 Bijlage: Wat staat er op de website? 369 Dankwoord 371

Details

EAN :9789088500008
Auteur: 
Uitgever :SWP, Uitgeverij B.V.
Publicatie datum :  22-01-2019
Uitvoering :Hardback
Taal :Nederlands
Hoogte :287 mm
Breedte :218 mm
Dikte :30 mm
Gewicht :1615 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :372
Keywords :  geletterdheid;laaggeletterdheid;lezen;taalstimulering