Pedagogisch Management in de kinderopvang


Nederlands | 23-02-2018 | 285 pagina's

9789066656840

Paperback / softback


€ 31,00

  Voeg toe aan mijn winkelmandje
 Product store stocks

   Bestelbaar

   Retourtermijn binnen 14 dagen

   Gratis bezorging vanaf 24 euro




Tekst achterflap

Kindercentra managen vraagt speciale talenten. Het aansturen van de organisatie en haar medewerkers moet gecombineerd worden met een visie op de inhoud van het werk, zowel vandaag als in de toekomst. Daarnaast brengen de wet- en regelgeving in Nederland en Vlaanderen nieuwe verantwoordelijkheden mee. Bovendien vallen nogal wat zekerheden weg doordat onze maatschappij meer divers en complex wordt. Er zijn meer meningen dan ooit over wat goed is voor kinderen en hun ouders. Het debat over de kinderopvang ligt open.
Het handboek Pedagogisch management in de kinderopvang wil een leidraad bieden voor het debat over eigentijdse kinderopvang. Het boek bestaat uit drie delen.
Het eerste deel geeft inspiratie voor een pedagogische reflectie en bevat teksten die de blik verruimen en de kinderopvang in internationaal, sociaal en politiek perspectief plaatsen.
Het tweede deel rapporteert over inspirerende praktijken uit buiten- en binnenland. Bekende modellen als van het Emmi Pikler-instituut of de Reggio-benadering worden kritisch tegen het licht gehouden, maar ook bij ons mogelijk minder bekende uitwerkingen als de Zweedse förskola, de Britse Integrated Centres en de Franse crèches parentales komen aan bod. Het derde deel reikt een basis aan voor een effectief management in de kinderopvang. Met een visie alleen beheer en ontwikkel je immers nog geen organisaties. Veel aandacht gaat uit naar het bevorderen van motivatie en zelfsturing van teams.
Een brede groep deskundigen uit Vlaanderen, Nederland en Groot-Brittannië werkte mee aan dit handboek. Zij staan garant voor een veelzijdige discussie. Deze uitgave is dan ook een naslagwerk voor managers zowel als do-centen en beleidsmakers.

Biografie

Michel Vandenbroeck werkte twintig jaar bij het VBJK Expertisecentrum voor Opvoeding en Kinderopvang, in Gent, België. Hij leidde er diverse projecten in verband met kwaliteitsverbetering en toegankelijkheid van de kinderopvang en het omgaan met diversiteit. Hij was mede-oprichter van het Europese netwerk DECET (Diversity in Early Childhood Education and Training). In 2004 promoveerde hij aan de Vakgroep Sociale Agogiek (Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen) van de Universiteit Gent, met een proefschrift over de geschiedenis van de Vlaamse kinderopvang en de pedagogiekontwikkeling in deze sector. Sinds 2005 werkt hij aan deze vakgroep en doceert er Kinderzorg, Gezinspedagogiek en Professionalisering van het sociaal werk.

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave Inleiding 9 Deel 1 Pedagogische reflectie Inleiding 15 1. Een stapje terug: historische perspectieven – Michel Vandenbroeck 17 1.1 Het begin van de twintigste eeuw 17 1.2 Na de tweede wereldoorlog 20 1.3 Twee discussies uit de jaren zeventig 23 1.4 Eind twintigste eeuw 25 1.5 Kwaliteitszorg door de jaren heen 29 2. Kinderen en Europa – Jan Peeters 32 2.1 Europese acties 32 2.2 Invloed op de Vlaamse kinderopvang 34 3. Kinderopvangsbeleid in Vlaanderen: groei en ontwikkeling 37 Geert Keersmaekers 3.1 Soorten kinderopvang 37 3.2 De rol van Kind en Gezin 39 3.3 Sterke uitbreiding in korte tijd 41 3.4 Meer diversificatie in het opvangaanbod 44 3.5 Actuele ontwikkelingen en de toekomst 46 4. Een noodzakelijke ommezwaai naar professionalisering en 51 duurzaamheid – Jan Peeters 4.1 Personeelsperikelen 51 4.2 Gebrek aan duurzaamheid 54 4.3 Perspectieven 59 5. Kinderopvang in Nederland: van welzijn tot markt 63 Liesbeth Schreuder 5.1 Huidige voorzieningen 63 5.2 Een terugblik 65 5.3 Kinderopvang vanaf 2005 68 5.4 Wat gaat de toekomst brengen? 71 6. De maatschappelijke rol van kinderopvang – Michel Vandenbroeck 74 6.1 De economische functie 74 6.2 De educatieve functie 75 6.3 De sociale functie 77 6.4 Kwaliteit: integratie van de drie functies 78 7. Omgaan met diversiteit – Caroline Boudry, Renilde Claesen, 80 Jan Peeters, Michel Vandenbroeck, Katelijne De Brabandere & Nina Vens 7.1 DECET 80 7.2 Zelfbeeld en beeld van de ander in de praktijk 84 7.3 Inclusie van kinderen met een handicap 88 7.4 Genderdiversiteit 93 7.5 Kinderopvang en kansarmoede 95 7.6 Pijlers voor beleid 96 8. Participatief werken in de kinderopvang – Dirk Brants & 103 Mieke Bruggeman 8.1 Houding of techniek? Doel of middel? 103 8.2 Randvoorwaarden voor participatie 104 8.3 Valkuilen 105 8.4 De participatiematrix: een hanteerbaar praktijkmodel 106 8.5 Participatie van ouders 107 8.6 Participatie van kinderen 109 8.7 Participatie van de buurt 111 9. Dertig jaar empirisch onderzoek naar de Nederlandse 114 kinderopvang – Louis Tavecchio & Ruben Fukkink 9.1 Introductie op het onderzoek 114 9.2 Algemene beschrijving van de empirische literatuur 116 9.3 Drie belangrijke studies 117 9.4 Onderzoeksresultaten in het overige empirisch onderzoek 122 9.5 Conclusies 124 10. Kwaliteit en tevredenheid: meten is weten? – Michel Vandenbroeck 126 10.1 De context van het kwaliteitsdenken 126 10.2 De (zelf)beoordelingsschaal 128 10.3 Tevredenheidsmetingen 130 10.4 Kwaliteit en betekenisverlening 133 Deel 2 Inspirerende praktijken Inleiding 141 11. Het Emmi Pikler-instituut of het Lóczy-kleintjesoord in 143 Budapest – Veerle Vervaet 11.1 Vier werkprincipes 143 11.2 Succesfactoren van de organisatie 147 11.3 Een kant-en-klaar pedagogisch model? Opgelet voor imitatie! 149 12 Kinderopvang in Zweden – Liesbeth Schreuder 151 12.1 Ontstaan van het huidige Zweedse systeem 151 12.2 De Zweedse voorzieningen 152 12.3 Opvang en educatie in dezelfde voorziening 154 12.4 Wet- en regelgeving 155 12.5 Praktijkbeschrijving 156 13 Reggio Emilia-benadering: ‘Il futuro è una bella giornata...’ 157 Margot Meeuwig & Tienke van der Werf 13.1 De kindercentra van Reggio Emilia 157 13.2 Van kleine pedagogiek naar integrale pedagogiek 159 13.3 Pedagogische concepten 161 13.4 Pedagogische documentatie 163 13.5 En niets zonder plezier... 166 14. De beweging van de oudercrèches in Frankrijk – Jan Peeters 168 14.1 Ouders aan het roer 168 14.2 Actief in het dorp of de buurt 169 14.3 Een cultiverende miniwereld 171 14.4 Opvoedingsondersteuning binnen een netwerk 172 15. Early Excellence Centres: een model van geïntegreerde zorg 173 Christine Pascal & Tony Bertram 15.1 Beleidsontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk 173 15.2 Organisatieontwikkeling EEC 176 15.3 Voordelen van de geïntegreerde voorzieningen 179 15.4 Lessen uit de evaluatie 182 16. Buurtgerichte kinderopvang in Vlaanderen – Chris De Kimpe 185 & Michel Vandenbroeck 16.1 Een doordachte ouderwerking 185 16.2 Buurtwerking 187 16.3 Respect voor diversiteit 188 16.4 Tijd voor kwaliteit 188 Deel 3 Management Inleiding 193 17. Kwaliteitszorg – Dirk Brants 194 17.1 De context 194 17.2 Uitgangspunten 195 17.3 Het kwaliteitshandboek 196 17.4 EFQM als mogelijk basismodel 198 18. Management in de kinderopvang – Franky De Meyer 202 18.1 Management in de non-profitsector 202 18.2 De taakinhoud van een verantwoordelijke 205 18.3 Beleidsmatig werken in de kinderopvang 208 18.4 De eigenheid van de kinderopvang 210 19. Zelfsturing en motivatie – Bob Buyse 213 19.1 Basis voor zelfsturing 213 19.2 Het proces van zelfsturing en coaching 214 20. Het trajectmodel: begeleiding van zelfsturing – Jef Scheirlinck 220 20.1 Het klimaat in een organisatie 221 20.2 Het trajectmodel 223 20.3 De leidinggevende als coach 226 20.4 Terugblik en conclusie 228 21. Personeelsbeleid: competentie en diversiteit – Franky De Meyer 231 21.1 Competenties worden belangrijker 231 21.2 Competentiebeleid, essentieel onderdeel van een personeelsbeleid 234 21.3 Beleidselementen personeel en competenties 237 21.4 Fundamenten van een leerbeleid 240 22. Positie en fasering, twee sleutels om te onderhandelen 243 Franky De Meyer 22.1 Rollen bij conflicthantering 243 22.2 Een stappenplan voor de bemiddelaar 246 22.3 Het model contrapunt: drie pijlers voor efficiënt onderhandelen 248 22.4 Interculturele communicatie 252 22.5 Model voor interculturele communicatie 255 23. Ouderbeleid: een voorbeeld van het managen van 259 veranderingsprocessen – Anke van Keulen 23.1 Introductie innovatieproject 259 23.2 Instrumenten om de projectdoelen te realiseren 261 23.3 Implementatie en beleid 264 23.4 Resultaten 265 Literatuur 271 Over de auteurs 279 Noten 283

Details

EAN :9789066656840
Uitgever :SWP, Uitgeverij B.V.
Publicatie datum :  23-02-2018
Uitvoering :Paperback / softback
Taal :Nederlands
Hoogte :241 mm
Breedte :171 mm
Dikte :18 mm
Gewicht :495 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :285