Opbrengstgericht leren, meer dan presteren Bekijk groter

Opbrengstgericht leren, meer dan presteren

Een integrale aanpak van OGW en HGW

Verkrijgbaar

Stap voor stap werken aan de verbetering van het onderwijs dankzij een goede verbinding tussen opbrengstgericht en handelingsgericht werken.

Meer details

22,50 € incl. btw

Datasheet

colofonpaperback - 190p.
jaar2013, 1ste druk
UitgeverijCoutinho

Meer informatie

Opbrengstgericht en handelingsgericht werken (OGW en HGW) zijn de afgelopen jaren in hoog tempo doorgevoerd in scholen met als doel de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Als leraar wil je niet dat deze manieren van werken tot gevolg hebben dat je juist minder goed aan kunt sluiten bij de onderwijs- en zorgbehoeften van je leerlingen. Dit boek laat zien hoe OGW en HGW elkaar positief kunnen beïnvloeden. Dat leidt tot een aanpak die zowel leerlinggerichtheid als een brede vorming bevordert en ook de kwaliteit van onderwijs ten goede komt. Opbrengstgericht leren, meer dan presteren behandelt stap voor stap hoe je als docent je onderwijs kunt verbeteren via een combinatie van OGW en HGW. Door middel van veel praktische voorbeelden en uitleg wordt geïllustreerd hoe je zowel aan de (leer)resultaten als aan een brede ontwikkeling van leerlingen kunt werken. Het boek is als volgt opgebouwd: het eerste hoofdstuk bevat een terreinverkenning en een introductie van een zesfasenmodel voor kwalitatief goed onderwijs. De fasen die bij OGW en HGW worden doorlopen zijn uitgewerkt op respectievelijk groepsniveau (hoofdstuk 2), leerlingniveau (hoofdstuk 3) en niveau van de school (hoofdstuk 4). In het laatste hoofdstuk wordt de lezer uitgedaagd om een eigen visie te ontwikkelen op OGW en HGW.

Opbrengstgericht leren, meer dan presteren is geschikt voor pabostudenten, studenten aan lerarenopleidingen gericht op het speciaal basisonderwijs en professionals in het basisonderwijs.

Auteurs

Bram de Muynck

Bram de Muynck is orthopedagoog en GZ-psycholoog. Hij is werkzaam als lector bij Driestar Educatief en docent in de masteropleiding Leren en Innoveren.


Dick Both

Dick Both studeerde Bestuurs- en Organisatiewetenschappen aan de universiteit Utrecht en is als senior managementadviseur bij Driestar Educatief hoofdzakelijk werkzaam rond het thema leiderschap.


Elsbeth Visser-Vogel

Elsbeth Visser-Vogel is pedagoog, PhD-student aan de universiteit Utrecht en werkzaam als projectmedewerker bij Driestar Educatief.