Verborgen talenten Bekijk groter

Verborgen talenten

Jeugdliteratuur op school

Verkrijgbaar

Dit boek helpt aanstaande leraren de expertise te ontwikkelen om voor en met kinderen in verschillende ontwikkelingsfasen interessante boeken te selecteren en jeugdliteratuur te verbinden met alle vakken.

Meer details

49,50 € incl. btw

Datasheet

colofonpaperback - 464p.
jaar2012, 1ste druk
UitgeverijCoutinho

Meer informatie

‘Wat moet je nou in vredesnaam met een boek?’, roept de vader van Matilda in het gelijknamige boek van Roald Dahl. Matilda weet er wel raad mee. Op school heb je echter ook te maken met kinderen die niet van lezen houden en moeite hebben met lezen en taal.

De leraar kan leerlingen kennis laten maken met verschillende literaire genres om zo hun literaire smaak en taalvaardigheid te ontwikkelen en leesplezier te bevorderen. En er kan meer. Want je kunt jeugdliteratuur verbinden met alle vakken. Zo kun je bijvoorbeeld een tijdsbeeld oproepen (geschiedenis), verre reizen maken (aardrijkskunde), tijdsduur berekenen (rekenen), een logboek maken (natuuronderwijs) en discussiëren over goed en kwaad (levensbeschouwing). Door op deze wijze met jeugdliteratuur te werken, kunnen cognitieve, esthetische en ethische onderwijsdoelen gecombineerd worden. Zo kunnen de verborgen talenten van leerlingen tot uiting komen.

Verborgen talenten is het eerste handboek dat leraren helpt bovenstaande expertise te ontwikkelen. Het boek bestaat uit drie delen. Het inleidende deel 1 schetst de achtergrond van deel 2 en 3. In deel 2 gaan de auteurs uitgebreid in op de theorie en praktijk van de leesontwikkeling, en jeugdliteratuur. Deel 3 laat zien hoe jeugdliteratuur kan worden ingezet in het basisonderwijs.

Het boek sluit naadloos aan bij de onderdelen van de Kennisbasis Nederlands die betrekking hebben op jeugdliteratuur en leesbevordering.

Verborgen talenten is geschreven voor leraren basisonderwijs (in opleiding). Daarnaast kan het ook ingezet worden bij taal- en cultuurstudies en literatuurwetenschap.

Auteurs

Piet Mooren

De auteurs hebben allen hun sporen verdiend op het gebied van jeugdliteratuur en zijn onder andere verbonden aan de universiteiten van Tilburg en Maastricht en de pabo Windesheim.


Karen Ghonem


Erna van Koeven


Jeanne Kurvers


Herman Verschuren (red.)