De vreedzame sportvereniging Bekijk groter

De vreedzame sportvereniging

Sport en opvoeden

9789088505997

Verkrijgbaar

Dit boekje vertaalt aspecten van de Vreedzame aanpak naar de praktijk van sportverenigingen en geeft trainers, coaches en begeleiders van sportactiviteiten handvatten om kinderen nauwer te betrekken bij hun team en hun sportvereniging.

Meer details

13,00 € incl. btw

Datasheet

UitgeverijSWP
Jaar van uitgave2015, 1ste druk
Bindwijzehardcover
Aantal pagina's80p.

Meer informatie

Nederland telt zo’n 600 ‘Vreedzame’ scholen. Deze scholen besteden aandacht aan het pedagogische klimaat. Iedere Vreedzame School vormt een democratische gemeenschap, waarin alle leden een stem hebben, zich gezien en gehoord voelen, en op een positieve manier met elkaar omgaan.

Dit boekje vertaalt aspecten van de Vreedzame aanpak naar de praktijk van sportverenigingen en -trainingen. Het geeft trainers, coaches en andere begeleiders van sportactiviteiten handvatten om kinderen nauwer te betrekken bij hun team en/of groep en hun sportvereniging.

De Nederlandse sportalliantie (NSA) gelooft in de integrale aanpak van De Vreedzame Wijk waarbij verschillende instanties (pedagogische) de krachten bundelen. Sportieve activiteiten vinden plaats in een buurtcontext waarbij sfeer en onderlinge omgangsvormen niet los staan van andere contacten tussen bewoners. De sport zit midden in de pedagogische driehoek, thuis, school en straat.

De NSA heeft samen met Stichting Vreedzaam en de CED-Groep dit boekje geschreven. Het maakt duidelijk wat de uitgangspunten zijn van de Vreedzame aanpak en hoe je dit toepast in de sport. Het boekje geeft pedagogische handvatten voor sportleiders in de omgang met kinderen.

Auteurs

Leo Pauw

Dr. Leo Pauw (1953) is oprichter van Stichting Vreedzaam, een stichting die zich richt op het bevorderen van democratisch burgerschap bij jongeren. Pauw is meer dan veertig jaar actief in het onderwijs, eerst als leraar later als pedagoog (advisering, onderzoek en ontwikkeling). Zijn expertise ligt o.a. op het terrein van burgerschapsvorming. Hij is de initiatiefnemer en ontwikkelaar van een schoolbreed programma voor sociale competentie en democratisch burgerschapsvorming, De Vreedzame School, dat inmiddels op 950 basisscholen wordt gebruikt. Pauw is in 2013 gepromoveerd op onderzoek naar de relatie tussen onderwijs en burgerschapsvorming aan de Universiteit Utrecht, en publiceerde verschillende boeken en artikelen, o.a. op het terrein van burgerschapsvorming (De Vreedzame School; De Vreedzame Wijk), de aanpak van gedragsproblemen en leerlingbemiddeling.