Onze Klas, Mijn Wereld Bekijk groter

Onze Klas, Mijn Wereld

Theorie en praktijk van werken aan sociale competentie, taal en ICT in de groepen 1 tot en met 4 van de basisschool

9789088504792

Verkrijgbaar

Een methodiek voor het werken aan de sociale competentie van kinderen in groep 1-4 van de basisschool in combinatie met taalontwikkeling en inzet van ICT. Ruim 50 activiteiten, uitgeprobeerd in de praktijk, zijn beschreven.

Meer details

39,90 € incl. btw

Datasheet

colofongrote paperback - 272p.
jaar2014, 1ste druk
UitgeverijSWP

Meer informatie

Hoe kun je systematisch werken aan de sociale ontwikkeling van jonge kinderen - groep 1 tot 4 van de basisschool - en recht doen aan de behoeften van je eigen groep? Hoe integreer je dat taalonderwijs? Hoe zet je ICT daarbij in en werk je aan digitaal burgerschap?

Onze Klas Mijn Wereld is een methodiek voor het werken aan de sociale competentie van kinderen in groep 1-4 van de basisschool. Deze methodiek onderscheidt zich van andere werkwijzen door leerkrachten pedagogische handvaten te geven om activiteiten voor sociale ontwikkeling te verbinden met de specifieke behoeften van de klas, met taalonderwijs en met de mogelijkheden van ICT. De activiteiten zijn ontwikkeld en uitgeprobeerd in acht basisscholen. Ruim 50 van die succesvolle activiteiten zijn beschreven. Zoals: journalisten van de dag, een welkomstvideo voor nieuwe leerlingen maken, werken met poppenverhalen rond sociale dilemma's, een digitaal zelfportret en conflictoplossing.

Onze Klas Mijn Wereld beidt tegelijkertijd een overzicht van recent onderzoek naar de ontwikkeling van kinderen op het gebied van identiteit, sociale relaties en groepsontwikkeling/burgerschap. Het levert een unieke bijdrage aan de bestaande literatuur voor de opleidingen, de nascholing en de leerkrachten die al in de praktijk werkzaam zijn.

Onze Klas Mijn Wereld is werken aan sociale competentie, taal en ICT in één.

Auteurs

Dorian de Haan

Dr. Dorian de Haan doet al 40 jaar onderzoek naar de opvoeding en ontwikkeling van jonge kinderen in een veranderende maatschappelijke context. Hij verwierf internationaal erkenning voor zijn vernieuwende inzichten in de sociale-emotionele en taalontwikkeling in kindercentra en kleutergroepen. Hij is medeauteur van Leerkracht in Beeld, dat gaat over de theorie en praktijk van ontwikkelingsgericht Onderwijs.


Els Schellekens

Els Schellekens was medewerker bij de Anne Frank Stichting voor de ontwikkeling van intercultureel onderwijs en werkt sinds 2007 als zelfstandig pedagoog aan projecten rond diversiteit, sociale competetie en taalonderwijs (www.bureau-els.nl). Ze was werkzaam voor de Rijkspedagogische Academie in Alkmaar als docent Nederlands op de Kleuterleidsteropleiding.