De jonge beelddenker Bekijk groter

De jonge beelddenker

Uitleg, tips en opdrachten voor leerkrachten en ouders

9789088504648

Verkrijgbaar

Hoe leerkrachten basisonderwijs in hun klas zowel beelddenkers als taaldenkers tot hun recht kunnen laten komen. Met talloze praktijkvoorbeelden, casussen en tips. Ook interessant voor ouders van beelddenkers.

Meer details

31,00 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij SWP
Jaar van uitgave 2014, 1ste druk
Bindwijze hardcover
Aantal pagina's 112p.

Meer informatie

Bij de meeste kinderen die ouder worden verandert het denken, ze gaan steeds meer in taal denken. Het kind wordt een taaldenker. Bij een groot aantal kinderen gaat het anders. Zij blijven eerst denken in beelden en zoeken dan de taal erbij. We noemen ze beelddenkers.
In het huidige onderwijs wordt vooral een beroep gedaan op de linkerhersenhelft en dit is over het algemeen de zwakkere kant van een beelddenker. Om beide type kinderen tot hun recht te laten komen is het van belang dat leerkrachten hun onderwijs aan kunnen passen.

In De jonge beelddenker geeft Tineke Verdoes aan de hand van talloze praktijkvoorbeelden, casussen en tips aan hoe je dit als leerkracht op kunt pakken. Ze gaat in op de kenmerken van beelddenken, het sorteergedrag, de manier van problemen oplossen, het plannen en organiseren in de kleuterklas en groep 3, leren door middel van beleving. Ze laat aan de hand van taal- en rekenvoorbeelden zien hoe je rekening kunt houden met beelddenkers en daarbij put ze uit haar jarenlange ervaring als juf in de onderbouw.

Ook ouders van beelddenkers vinden in deze uitgave tal van heldere aanwijzingen, voorbeelden en tips hoe ze thuis hun beelddenker kunnen stimuleren.

Auteurs

Tineke Verdoes

Tineke Verdoes is moeder, leerkracht, remedial teacher, kindercoach en beelddenker. Op de basisschool werd geconstateerd dat ze dyslectisch was. Een begrip dat in die jaren nog niet zo ingeburgerd was als op dit moment. Deze diagnose veranderde veel voor haar. Ze was niet dom, maar dyslectisch. Tineke die tot die tijd juf wilde worden, stelde haar toekomstbeeld bij. Ze wilde net zo worden als de mevrouw die haar hielp met haar dyslexie, een remedial teacher.
Na haar opleiding aan de Pabo werkte ze parttime binnen het onderwijs en studeerde ze in 2003 af tot remedial teacher.
Tineke startte, in 2009, haar eigen remedial teaching praktijk Voorschoten op. Ze werd moeder en deed daarnaast veel deelcursussen en opleidingen om de kinderen, de ouders en de betrokken leerkrachten binnen haar praktijk nog beter te kunnen begeleiden. De opleiding tot Wijze Ouder Consulent veranderde haar perspectief op denken. Ze vernam dat er mensen zijn die in taal denken en mensen die in beelden denken. De interesse voor het onderwerp was gewekt.
Na het volgen van een cursus over beelddenken, begon ze een literatuurstudie over dit onderwerp. Mede om haar kennis te ordenen schreef Tineke regelmatig kleine stukjes op. Ze deelde haar kennis met de kinderen in haar praktijk en vertelde menig volwassene over allerlei bijzonderheden over beelddenken. De wens om een boek te schrijven was geboren.