Filosoferen op het bord Bekijk groter

Filosoferen op het bord

met kinderen van 10-12 jaar

9789088504303

Verkrijgbaar

18 inspirerende thema's over de vragen en dilemma's die het leven biedt voor kinderen van 10 tot 12 jaar. De unieke werkwijze op het (digi)bord zorgt voor een overzichtelijk en toegankelijk filosofisch onderzoek.

Meer details

22,50 € incl. btw

Datasheet

colofonpaperback - 144p.
jaar2013, 1ste druk
UitgeverijSWP

Meer informatie

Hebben dieren eigen verantwoordelijkheid? Hoeveel geld is genoeg? Van wie is de aarde? Wie is de baas van je wil? Wat mag je doen met een vijand?

Filosoferen op het bord is een methode om speels en stapsgewijs dit soort vragen te onderzoeken met een groep kinderen tussen 10 en 12 jaar. Doel is dat de kinderen eraan gewend raken gedachten uit te wisselen en na te denken over de vragen en de dilemma's die het leven biedt. Zo kunnen ze een eigen persoonlijke visie ontwikkelen op wat belangrijk is in het leven. De belevingswereld van kinderen staat steeds centraal. De aanpak is geschikt voor alle opvoeders en scholen die met open vizier kijken naar de levensvragen die op het pad van kinderen komen.

De unieke werkwijze op het (digi)bord zorgt voor een overzichtelijk en toegankelijk filosofisch onderzoek. Dit boek biedt achttien inspirerende thema's als natuur, vrienden en planeet aarde. Ieder thema start met een verhaal over de belevenissen van vier kinderen. De duidelijke structuur van Filosoferen op het bord, de sprankelende opdrachten en de handreikingen in dit boek maken filosoferen met kinderen een avontuur!

Auteurs

Nanda van Bodegraven

Drs. Nanda van Bodegraven studeerde in 1994 af in de filosofie. Daarnaast volgde ze opleidingen en cursussen in gesprekstechnieken (o.a. socratisch gesprek, gestaltmethodiek, voice dialogue, symbooldrama). Sinds 1998 filosofeert zij met kinderen en publiceerde eerder onder andere 'Spelenderwijs filosoferen met kinderen' en 'kinderen en ... filosoferend ontdekken', naast de onderstaande publicaties bij SWP. Haar specialiteit daarbij is filosofische vraagstukken toegankelijk maken, onder andere door deze te combineren met creatieve- en visuele werkvormen. Naast haar werkzaamheden rondom filosoferen met kinderen is zij werkzaam in het bedrijfsleven als acteur, assessor en adviseur communicatieve vaardigheden.