Wij zijn een groep Bekijk groter

Wij zijn een groep

Versterk het groepsgevoel met verrassende opdrachten en spel

9789088502330

Verkrijgbaar

Korte en intensieve training voor de basisschool om het groepsgevoel positief te stimuleren. Kan op elk moment van het jaar worden ingezet door de eigen leerkracht of intern begeleider. Vanaf de middenbouw.

Meer details

24,00 € incl. btw

Datasheet

UitgeverijSWP
Jaar van uitgave2011, 1ste druk
Bindwijzepaperback
Aantal pagina's164p.

Meer informatie

Met gevarieerde opdrachten, spel en creativiteit leren kinderen met de training Wij zijn een groep elkaars goede eigenschappen en vaardigheden kennen. Een klas waarin gepest wordt, een die na een vakantie samengevoegd is, of een klas die uit subgroepjes bestaat en kinderen buitensluit wordt hierdoor gestimuleerd om elkaar te helpen en om elkaar positieve feedback te geven. Ook afspraken leren maken, problemen samen oplossen, omgaan met pesten en grenzen aangeven zijn sociale vaardigheden die geoefend worden met als doel de sfeer in de klas te verbeteren.

De training is kort en intensief en kan op ieder moment van het jaar ingezet worden door de eigen leerkracht of intern begeleider. De opbouw gaat van kortdurende thematische opdrachten naar opdrachten die een wat langere spanningsboog vragen. Suggesties voor generalisatie en consolidatie zorgen ervoor dat ook buiten de lessen de verworven vaardigheden beklijven. De bijlagen met werkbladen zijn te kopiëren, te downloaden en via het digibord klassikaal te introduceren.

Wij zijn een groep is een training voor de basisschool om het groepsgevoel positief te stimuleren. De training kan ingezet worden vanaf de middenbouw.

Auteurs

Nathalie van Kordelaar

Drs. Nathalie van Kordelaar heeft pedagogische wetenschappen gestudeerd in Amsterdam en heeft momenteel samen met Mirjam Zwaan een eigen praktijk; Incontext Orthopedagogen. Daarvoor heeft ze zes jaar gewerkt in het speciaal (basis) onderwijs als leerkracht en remedial teacher en 3 jaar in het REC-4 onderwijs (onderwijs voor kinderen met gedragsproblematiek en psychiatrische problematiek) als orthopedagoog en ambulant begeleider. Ze heeft ruime ervaring in de omgang en begeleiding van kinderen met gedragsproblemen en/of leerproblemen als ook in de diagnostiek bij deze problematiek.


Mirjam Zwaan

Drs Mirjam Zwaan is orthopedagoog en heeft samen met Nathalie van Kordelaar een eigen praktijk; Incontexto Orthopedagogen. Na haar studie pedagogische wetenschappen aan de Universiteit Utrecht heeft Mirjam gewerkt als leerkracht in het speciaal onderwijs op een school voor kinderen met een autisme spectrum stoornis. Door deze ervaring is zij enthousiast geworden voor het werken met kinderen met gedragsproblematiek. Vervolgens is zij gaan werken als ambulant begeleider vanuit REC 4. Vanuit haar eigen praktijk begeleidt Mirjam kinderen en geeft ze verschillende workshops aan scholen.