Autisme op school Bekijk groter

Autisme op school

Deel 2: voortgezet onderwijs / secundair onderwijs

9789088504440

Verkrijgbaar

Dit zeer praktisch gerichte boek bespreekt de specifieke problemen waar het docententeam in het voortgezet onderwijs tegenaan lopen bij een jongere met autisme.

Meer details

13,00 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij SWP
Jaar van uitgave 2013, 3de herziene druk
Bindwijze paperback
Aantal pagina's 96p.

Meer informatie

De mogelijkheden van jongeren met autismespectrumstoornissen worden onvoldoende benut. In het voortgezet onderwijs wordt de jongere geconfronteerd met een heel team aan docenten. Autisme vergt een andere benadering op school, maar ook een andere houding van de docent. In het voortgezet, secundair onderwijs betekent het dat het team ook onderling op elkaar moet afstemmen, wat op zich al een grote klus is. Het grootste probleem is dat de jongere met autismespectrumstoornissen over een heel scala aan mentale leeftijden beschikt (MAS1P, Mental age Spectrum within 1 person). Op vijftienjarige leeftijd kan hij vijftien zijn in biologisch opzicht en midden in de puberteit zitten, terwijl zijn sociaal-emotionele leeftijd twee jaar is. Hij kan in de wiskundeles zijn leraar soms voorbij zijn en tegelijk geen schoolrijp gedrag vertonen.

In Autisme op school legt Martine Delfos in heldere, praktische taal uit wat autisme op school betekent, hoe je een probleem herkent en hoe je ermee om kunt gaan.

Autisme op school bestaat uit twee delen die deels overlappen. Deel 1 is gericht op het basis-, primair onderwijs. Deel 2 is gericht op het voortgezet, secundair onderwijs.

In Autisme op school deel 2 worden de specifieke problemen besproken waar het docententeam in het voortgezet onderwijs tegenaan lopen bij een jongere met autisme. Ook de moeizame overgang van één of twee leerkrachten in het basis- primair onderwijs naar een heel team docenten voor de verschillende vakken in het voortgezet, secundair onderwijs. Maar ook waar de jongere zelf mee geconfronteerd wordt en welke problemen de jongere het hoofd moet bieden om onderwijs op school te kúnnen volgen. Het is geen wetenschappelijk betoog, maar een boek dat bedoeld is om leerkrachten in het secundair, voortgezet onderwijs praktische handvatten te geven.

Deze derde druk bij een nieuwe uitgever, Uitgeverij SWP, is aangevuld met de inzichten uit het nieuwste onderzoek die aangeven dat autisme geen defect is maar een vertraging.

Autisme op school. Deel 1: basisonderwijs / primair onderwijs

Auteurs

Martine Delfos

Dr. Martine F. Delfos is opgeleid als wetenschappelijk onderzoeker in de psychologie en is tevens werkzaam in de praktijk als therapeut. Zij heeft langdurig ervaring opgedaan met het diagnosticeren en behandelen van kinderen, adolescenten en volwassenen. Zij is onder andere gespecialiseerd in relatietherapie, autisme en eetstoornissen. Naast haar therapeutische praktijk verzorgt zij nascholing aan psychologen, psychiaters, orthopedagogen, artsen, maatschappelijk werkers en groepsleiders. Als wetenschapper ontwikkelt zij modellen die in directe relatie staan tot de maatschappelijke en wetenschappelijke werkelijkheid.
Website: www.mdelfos.nl

(Foto: Janneke de Jonge)