Presentatiespel Bekijk groter

Presentatiespel

9789023257301

Verkrijgbaar

Leer beter presenteren. Meer dan zeventig presentatieopdrachten in vier categorieën: structuur en verhaallijn, presentatietechniek, vragenronde en zelfverzekerd spreken. Te gebruiken in combinatie met een voorbereide presentatie of als improvisatieoefening. Voor docenten en presentatietrainers.

Meer details

30,00 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum
Jaar van uitgave 2021, 1ste druk
Bindwijze kaarten
Aantal pagina's 74p.

Meer informatie

Het Presentatiespel is een kaartenset met meer dan zeventig presentatieopdrachten. De kaartenset is ontworpen met in het achterhoofd de verscheidenheid aan deelnemers die een presentatietraining heeft: iedere deelnemer heeft immers andere leerdoelen. De kaarten combineren een korte beschrijving van de theorie met een concrete oefening. Doordat er zo veel verschillende opdrachten zijn, kan de ene deelnemer bijvoorbeeld werken aan betere handgebaren en de andere aan gevarieerde intonatie.

Docenten en presentatietrainers kunnen met het Presentatiespel een complete collegereeks samenstellen, maar ook een resterend kwartier van een training vullen, afgestemd op de leervragen en het niveau van de deelnemers. Deelnemers voeren de oefening uit in combinatie met een voorbereide presentatie of als improvisatieoefening. Door de grote variatie aan onderwerpen kan de trainer inspelen op de leervragen van studenten of variëren op niveau. Beginnende presentatoren krijgen bijvoorbeeld ruime(re) voorbereidingstijd of kunnen de oefening uitvoeren aan de hand van een voorbereide presentatie, zodat de oefening voor hen gemakkelijker wordt. Gevorderde presentatoren krijgen minder voorbereidingstijd, een moeilijkere oefening of ze krijgen ter plekke een onderwerp toegewezen, zodat ze door deze beperkingen of vergrote complexiteit meer uitgedaagd worden.

De opdrachten zijn verdeeld in vier categorieën: structuur en verhaallijn, presentatietechniek, vragenronde en zelfverzekerd spreken. De set is daarnaast voorzien van concrete werkvormen, zoals een opwarmingsronde met oefeningen om de student zelfverzekerder aan een presentatie te laten beginnen

Auteurs

Van dezelfde auteur:

Maarten van der Meulen

Maarten van der Meulen (1991) heeft communicatie- en informatiewetenschappen gestudeerd in Groningen en Neerlandistiek in Leiden. Die laatste opleiding rondde hij cum laude af. Hij geeft ruim zes jaar colleges communicatieve vaardigheden en heeft ervaring binnen het middelbaar en hoger beroepsonderwijs en in het wetenschappelijk onderwijs. Maarten is docent communicatieve vaardigheden aan de Technische Universiteit Delft.


Jolien Strous

Jolien Strous (1991) studeerde Nederlandse Taal en Cultuur in Groningen en rondde daarna de master Taalbeheersing en de educatieve master Nederlands in Leiden af. Die laatste opleiding heeft ze cum laude behaald. Ze heeft ervaring als docent in het middelbaar en wetenschappelijk onderwijs. Jolien is teacher education specialist aan de Technische Universiteit Eindhoven.