Communicatieonderzoek Bekijk groter

Communicatieonderzoek

Een strategisch instrument

Verkrijgbaar

Compleet handboek voor wie op basis van communicatieonderzoek de effectiviteit in zijn communicatie wil vergroten. Met aandacht voor theorie en praktijk.

Meer details

33,50 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij Coutinho
Jaar van uitgave 2011, 6de druk
Bindwijze paperback
Aantal pagina's 288p.

Meer informatie

Vrijwel elke organisatie maakt gebruik van communicatie om bepaalde doelen te bereiken. Men vraagt zich echter vaak af of de gebruikte vorm van communicatie wel doeltreffend genoeg is. Deze twijfel kan resulteren in het (laten) doen van communicatieonderzoek. Onderzoek vormt zo de basis voor meer gefundeerde keuzes en draagt bij aan een het vergroten van de effectiviteit van de communicatiefunctie.

Communicatieonderzoek is bedoeld ter ondersteuning van het onderzoeksbeleid in de communicatiepraktijk.
Het boek bestaat uit drie delen.
In het eerste deel ligt de focus op de analyse van de relatie tussen communicatie en onderzoek.
Het tweede deel behandelt een aantal belangrijke theoretische en praktische zaken uit het onderzoeksveld, zoals het onderzoeksprincipe en het onderzoeksproces.
Deel drie bevat een overzicht van de meest bekende vormen van communicatieonderzoek, waaronder pretesten, mediumbereikonderzoek en klantentevredenheidsonderzoek. Ook nieuwe ontwikkelingen komen aan bod, zoals de opkomst van social media en het toenemende belang van accountability.

Communicatieonderzoek is geschikt voor studenten van communicatieopleidingen, omdat het een overzicht geeft van de professionele instrumenten waarover zij kunnen beschikken bij de analyse van communicatieproblemen. Daarnaast verschaft dit boek informatie aan communicatiemanagers die hun beleid willen verbeteren met behulp van onderzoek.

Auteurs

Van dezelfde auteur:

Marius Hogendoorn

Marius Hogendoorn is oprichter en partner van De Uilenkamer, Adviesbureau voor Communicatieonderzoek in Utrecht.