Mohamed Amin Chaib, jongere broer van Syriëstrijder Hicham Chaib, gaat in dit eerlijk en openhartig boek op zoek naar antwoorden. Vanuit zijn expertise en ervaring in de moskee, het onderwijs en jeugdwerk benoemt hij de problemen én reikt hij handvaten aan.
Ongelijkheid, segregatie, lage verwachtingen, taalachterstand, racisme: ons onderwijs staat voor grote uitdagingen. Veel van de studieboeken en cursussen die de toekomstige generaties professionals klaar moeten stomen, schieten tekort. Dit wetenschappelijk onderbouwd boek doet daar iets aan. Laat je inspireren door gefundeerde praktijkvoorbeelden om het...
Een praktijkboek voor basis- en secundair onderwijs over motivatieprocessen en intrinsieke motivatie, met veel casussen uit de klassituatie en praktische tools om een gemotiveerde leeromgeving te creëren.
Dyslexietraining van 6 bijeenkomsten waarin leerlingen zichzelf beter leren kennen en praktische leerstrategieën ontwikkelen. Met achtergrondinformatie voor ouders en begeleiders.
Dit boek helpt leerkrachten (in spe) om hun ‘innerlijke democratie’ te ontwikkelen en hun leerlingen democratische vaardigheden bij te brengen. Met online materiaal.
Dit boek geeft inzichten en handvatten hoe je de pedagogische opdracht van het secundair onderwijs en beroepsonderwijs in de context van de maatschappelijke ontwikkelingen inspirerend, effectief en verantwoord in kunt vullen.
Deze uitgave heeft als doel iedereen in de sport, van bestuurslid tot vrijwilliger, van kennis te voorzien om tot een pedagogisch sportklimaat te komen.
Voor (toekomstige) NT2-docenten in Nederland en Vlaanderen die meer willen weten over hoe ze aan hun kennis, houding en vaardigheden kunnen werken op het gebied van interculturele communicatie. Deze uitgave is alleen als gratis beoordelingsexemplaar te bestellen voor docenten die lesgeven op een lerarenopleiding.
Een uniek handboek over het werken met groepen kinderen en jongeren. Deel 1 vertaalt de theorie over groepsprocessen bij kinderen en jongeren naar de praktijk. Deel 2 behandelt drie grote thema’s: diversiteit, speciale groepen en begeleiding.
Dit praktijkboek biedt concrete instrumenten orde te houden in de klas en antwoorden op de vraag Hoe creëer ik samen met collega's een plezierig leer- en leefklimaat in de klas, en in de hele school. 3de druk.
Dit boek geeft handvatten voor het aanleren van een onderzoekende houding, met een toegankelijke schrijfstijl en praktijkgerichte oefeningen. Voor studenten in de beginfase van educatieve en sociale studies in het hoger onderwijs.
Dit toegankelijke handboek is een inspiratiebron voor actuele afstudeerthemas en biedt praktisch gereedschap om jarenlang door te blijven groeien in het docentschap. Daarmee slaat de uitgave een gedegen brug naar de werkelijkheid in de klas.
Ruim 60 verschillende werkvormen waarop de (aspirant)taaldocent in welke moderne taal dan ook zich kan inspireren om het onderwijs leuker, dynamischer of efficiënter te maken. 2de geactualiseerde druk. Deze uitgave is alleen als gratis beoordelingsexemplaar te bestellen voor docenten die lesgeven op een lerarenopleiding.
Hoe geef je vorm aan ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs en zorg je daarbij voor de balans tussen de regie van de leerling en de steun van de ouders?
Ecologische pedagogiek, een vernieuwende aanpak van gedragsproblemen bij kinderen en jongeren, waarbij gedragsproblemen worden beschouwd in relatie tot de omgeving.
Onderwijsdeskundigen van de vier grote Vlaamse universiteiten luiden de alarmbel: een grondige hervorming van het secundair onderwijs is broodnodig. In dit maatschappijdebat leveren ze de vragen die er toe doen en een reeks mogelijke antwoorden.
Dit boek biedt een overzicht van wat pedagogen, leraren en andere beroepsgroepen moeten weten om met ouders en hun kinderen te kunnen samenwerken.
Dit boek ondersteunt aankomende en startende leerkrachten basis- en secundair onderwijs bij zelfreflectie, ervaringsleren op de werkplek en het meten en vastleggen van de eigen groei.
Voor sociale professionals is het belangrijk inzicht te hebben in de vele facetten van hun eigen identiteit en die van anderen. Dit boek helpt hen daarbij.
Dit boek presenteert een eenvoudig lesmodel, herkenbare praktijkvoorbeelden en concrete handreikingen waarmee elke leerkracht in het basisonderwijs geïntegreerd taal-zaakvakonderwijs kan realiseren.
Een toegankelijk boek over toetsing en beoordeling op school, waarin kennis en praktijk nauw met elkaar zijn verweven. Ontwikkeld door een expertgroep afkomstig vanuit diverse universiteiten en hogescholen in Nederland en Vlaanderen.
Dit boek leert leerkrachten in primair en secundair onderwijs hoe ze hun leerlingen informatievaardig kunnen maken. Met aandacht voor de theoretische achtergronden en de praktische aanpak met het Suc6-model.
De auteurs zetten een aantal theorieën over T2-verwerving in de verf en bespreken de belangrijkste didactische benaderingen, met veel voorbeelden uit de praktijk.
Activiteiten
Momenteel geen aankomende activiteiten