Een praktische en realistische leidraad bij het voorbereiden en uitvoeren van praktijkonderzoek in eigen school. Voor (aankomende) leraren. 4de herziene druk.
Een praktijkboek voor basis- en secundair onderwijs over motivatieprocessen en intrinsieke motivatie, met veel casussen uit de klassituatie en praktische tools om een gemotiveerde leeromgeving te creëren.
Dyslexietraining van 6 bijeenkomsten waarin leerlingen zichzelf beter leren kennen en praktische leerstrategieën ontwikkelen. Met achtergrondinformatie voor ouders en begeleiders.
Dit boek helpt leerkrachten (in spe) om hun ‘innerlijke democratie’ te ontwikkelen en hun leerlingen democratische vaardigheden bij te brengen. Met online materiaal.
Dit boek biedt (toekomstige) leraren vanuit een positieve invalshoek handvatten om een plezierige lessfeer in de klas te bevorderen.
Het meest complete boek over het opvoeden van hoogbegaafde kinderen, geschreven vanuit het wetenschappelijk gefundeerde inzicht dat het emotionele welbevinden het meest bepalend is voor de levensloop en het levensgeluk van hoogbegaafde kinderen.
Grondige en praktijkgeoriënteerde introductie op het ontwerpen van motiverende lessen met technieken van game designers en gesteund op inzichten in de motivatiepsychologie, onderwijskunde en de praktijk van alledag.
45 eigentijdse, frisse oefeningen om leerlingen met beelden te prikkelen, nieuwsgierig te maken en taal uit te lokken. Voor iedere (aankomende) taaldocent in vreemdetalenonderwijs en Nederlands als tweede taal. Deze uitgave is alleen als gratis beoordelingsexemplaar te bestellen voor docenten die lesgeven op een lerarenopleiding.
Over het belang van lezen en leesbevordering. Dit boek maakt aankomende leerkrachten literair competent en is ook een naslagwerk en bronnenboek voor docenten Nederlands.
Dit boek helpt (aankomende) leraren vreemde talen om rijke, afwisselende, uitdagende lessen mét de inzet van literatuur en film te ontwerpen. Met ondersteunende website.
Met dit boek leer je les te geven in lhbti-inclusieve seksuele vorming. Het biedt een kennisbasis voor effectieve seksuele en relationele vorming en helpt leraren omgaan met de verscheidenheid aan waarden die leerlingen van huis uit meekrijgen.
Over het dagelijkse leven van jongeren: thuis, op school, met hun vrienden en als grootgebruikers van media en digitale cultuur. Geschreven vanuit het perspectief van jongeren.
Dit boek geeft inzichten en handvatten hoe je de pedagogische opdracht van het secundair onderwijs en beroepsonderwijs in de context van de maatschappelijke ontwikkelingen inspirerend, effectief en verantwoord in kunt vullen.
Werkvormen en tips om op een eenvoudige manier te differentiëren in de les. volgens het model van de Volledige Instructie en geschikt voor alle vakken. Voor (aankomende) docenten in het secundair onderwijs.
Voor (toekomstige) NT2-docenten in Nederland en Vlaanderen die meer willen weten over hoe ze aan hun kennis, houding en vaardigheden kunnen werken op het gebied van interculturele communicatie. Deze uitgave is alleen als gratis beoordelingsexemplaar te bestellen voor docenten die lesgeven op een lerarenopleiding.
Een praktisch overzicht van bijna 250 didactisch onderbouwde werkvormen, met link naar de theorie. 12de herziene editie. Met extra digitaal materiaal.
Handvatten om rijke lessen voor te bereiden voor secundair en beroepsonderwijs. Een inspiratiebron voor (beginnende) leraren en hun begeleiders.
Een heldere en rijk geïllustreerde inleiding in de geschiedenis van de oude wereld, het Nabije Oosten, de Griekse wereld en Rome.
Dit boek geeft de onderbouwing en handvatten om samen met je team differentiëren schoolbreed en in de klas goed goed uit te rollen.
Vijf vuistregels voor taalbewust lesgeven om lessen en leersituaties betekenisvol en leerzaam te maken en om te gaan met verschillen in tempo, taalniveau, leerstijl, interesse en kennis van de leerlingen. 2de, uitgebreide editie.
Een uniek handboek over het werken met groepen kinderen en jongeren. Deel 1 vertaalt de theorie over groepsprocessen bij kinderen en jongeren naar de praktijk. Deel 2 behandelt drie grote thema’s: diversiteit, speciale groepen en begeleiding.
Dit boek beschrijft de ontwikkeling bij jongeren van 12 tot 22 jaar op het gebied van cognitie, hersenen, emotie en seksualiteit, en de manier waarop deze ontwikkeling bijdraagt aan hun identiteitsvorming. 5de herziene druk.
Dit praktijkboek biedt concrete instrumenten orde te houden in de klas en antwoorden op de vraag Hoe creëer ik samen met collega's een plezierig leer- en leefklimaat in de klas, en in de hele school. 3de druk.
Een praktisch inspiratieboek vol met tips voor kleine ingrepen en werkvormen die recht doen aan de verschillen tussen leerlingen of cursisten in heterogene en homogene groepen. Deze uitgave is alleen als gratis beoordelingsexemplaar te bestellen voor docenten die lesgeven op een lerarenopleiding.
Dit boek geeft handvatten voor het aanleren van een onderzoekende houding, met een toegankelijke schrijfstijl en praktijkgerichte oefeningen. Voor studenten in de beginfase van educatieve en sociale studies in het hoger onderwijs.