Praktische tips, werkvormen en (online) voorbeelden voor docenten die op zoek zijn naar handvatten bij de uitdagingen van online onderwijs: contact maken en houden, privacy, feedback en groepswerk.
Een methode van leeftijdsgewijze vormen van gespreksvoering met kinderen tussen 4 en 12 jaar. Voor iedereen die met kinderen werkt, ouders, leerkrachten, hulpverleners, therapeuten, politieagenten... 20ste herziene druk
Een klassieker op het gebied van filosoferen met kinderen. Om de ontwikkeling van samenwerkend onderzoek in het onderwijs te ondersteunen door middel van het klassikale onderzoeksgesprek en het werken in kleine groepjes.
Een overzicht van 'wat werkt' in de hulpverlening aan uithuisgeplaatste jeugdigen op basis van de wetenschap en de praktijk.
Dit boek helpt sociaal werkers overtuigend te verwoorden waar ze voor staan, waar ze goed in zijn, wat ze doen en wat de impact daarvan is.
Gedegen beeld van de ontwikkeling van kinderen en adolescenten op basis van het werk van de belangrijkste theoretici. Geschikt voor gebruik in het onderwijs en als toegankelijk naslagwerk.
Een uitgebreid en toegankelijk overzicht van de belangrijkste psychische stoornissen die kunnen voorkomen bij kinderen en jongeren, diagnostiek en behandeling ervan.
Concreet werkende handvatten voor het verbeteren van de zorg aan kinderen en volwassenen met een biologische, psychologische en sociale kwetsbaarheid.Voor alle (aanstaande) zorgprofessionals.
Praktische handvatten om met een effectief team een positieve bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de onderwijsorganisatie.
Voor aankomende leerkrachten en kleuterbegeleiders. Alle competenties die nodig zijn om met het jonge kind te werken. Met een compleet overzicht van alle theoretische en praktische ontwikkelingen in dit vakgebied. Nieuwe aangepaste druk.
Effectiever onderwijs dankzij de Creatieve Actie Methodologie (CAM). Met praktijkvoorbeelden ter inspiratie.
Met dit boek leer je les te geven in lhbti-inclusieve seksuele vorming. Het biedt een kennisbasis voor effectieve seksuele en relationele vorming en helpt leraren omgaan met de verscheidenheid aan waarden die leerlingen van huis uit meekrijgen.
Over het dagelijkse leven van jongeren: thuis, op school, met hun vrienden en als grootgebruikers van media en digitale cultuur. Geschreven vanuit het perspectief van jongeren.
Per leeftijdsfase (kleuter, 6-9 jaar en 9-12 jaar) bespreken de auteurs de belangrijkste ontwikkelingen op lichamelijk, sociaal-emotioneel en cognitief gebied.
Dit boek biedt een goede basis voor het signaleren en begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen en is sterk op de praktijk gericht.
Deze uitgave heeft als doel iedereen in de sport, van bestuurslid tot vrijwilliger, van kennis te voorzien om tot een pedagogisch sportklimaat te komen.
A handbook for future teachers who require tools to connect theory and practice throughout their studies to become a succesful teacher.
Een indrukwekkend pleidooi om verhalen een belangrijke plaats te geven in de psychotherapie met kinderen. Veel voorbeelden en een heldere beschrijving.
Dit boek biedt een praktische en inspirerende integrale aanpak voor het leiding geven in het onderwijs.
Dit boek belicht de verschillende manieren van observeren, met classificatie, de rol van de klinisch psycholoog en het rapporteren in wetenschap en praktijk. Voor studenten en professionals psychologie, pedagogiek en social work.
Praktische handvatten op het snijpunt van vakinhoud en didactiek die ondersteunen bij het vormgeven van lessen, nieuwe inzichten brengen en bijdragen bij aan het ontwikkelen van een eigen identiteit als leraar.
Een aanpak waarbij opvoedingsproblemen worden bekeken als interactieproblemen, problemen in de wisselwerking tussen het kind en de professionele opvoeder en tussen het kind en andere kinderen.
Tweeledig aanpak om opvoedingsproblemen als interactieproblematiek te benaderen. Voor de dagelijkse praktijk in jeugdhulp, onderwijs en opleidingsinstellingen.
Dit boek legt kort en kernachtig in begrijpelijke taal de basisprincipes en -begrippen van de pedagogiek uit, met aandacht voor zowel theorie als praktijk. Voor studenten hoger onderwijs.
Dit boek ondersteunt leraren, gedragsspecialisten, interne begeleiders en directies bij hun visievorming en bij de dagelijkse onderwijspraktijk op een superdiverse school.