30 liedjes voor peuters en kleuters, met illustraties, muzieknotatie en spelbeschrijvingen en extra materiaal online. Ideaal voor de kinderopvang.
Dit boek laat zien hoe de kinderopvang in Pistoia, door samen leren en kritisch reflecteren op de praktijk, tot bijzonder geslaagde innovaties kwam. Een bron van inspiratie zijn voor allen die betrokken zijn bij de opvoeding en de zorg voor kinderen tussen nul en zes jaar. Ook met voorbeelden uit Vlaanderen en Nederland.
Een vrolijk prentenboek met korte verhalen opgebouwd uit woorden met één specifieke klank. Om het klankbewustzijn te stimuleren. Belangrijk bij het leren praten op jonge leeftijd en het leren lezen en schrijven op latere leeftijd. Voor kinderen van 3 tot 7 jaar.
Maak kennis met het inspirerende gedachtegoed van de Hongaarse kinderarts en pedagoog Emmi Pikler. Dit boek biedt een combinatie van praktische theorie met voorbeelden, inspirerende foto's en nuttige tips.
In vier voorleesverhalen naar de jungle in Azië, de woestijn in Egypte, de drukte van New York en de eilanden van Oceanië. Met yoga-oefeningen die je meteen mee kunt doen. Voor kinderen vanaf 3 jaar.
Een methode van leeftijdsgewijze vormen van gespreksvoering met kinderen tussen 4 en 12 jaar. Voor iedereen die met kinderen werkt, ouders, leerkrachten, hulpverleners, therapeuten, politieagenten... 20ste herziene druk
Zebra heeft zwarte en witte dagen. Een boek over verdriet, vriendschap en mogen zijn wie je bent. Met activiteiten en bespreekthema's.
30 liedjes en 10 spreekteksten met begeleidende spelvormen, ondersteund met gebaren, geschikt voor kinderen met taalontwikkelingsstoornissen.
Vier avontuurlijke voorleesverhalen met bijpassende kinderyoga-oefeningen. Met duidelijke tekeningen. Vanaf 2 jaar. Leuk voor thuis en in de (kleuter)klas.
Hoe maak je moeilijke onderwerpen als lichamelijk, intimiteit, seksualiteit en weerbaarheid bespreekbaar met jonge kinderen? Een prentenboek geschreven in samenwerking met Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Antwerpen.
Liedjes, activiteiten, verhalen en een cd te gebruiken in het onderwijs aan kleuters. Met bij ieder thema een gespreksvragen, activiteiten en verhalen die leerkrachten kunnen uitbreiden en aanpassen aan de situatie in hun groep.
De kleuterschool ging in 1985 (in Nederland) op in de basisschool. Welke voordelen heeft die integratie opgeleverd en waar maken deskundigen zich zorgen over. Een overzicht.
Voor aankomende leerkrachten en kleuterbegeleiders. Alle competenties die nodig zijn om met het jonge kind te werken. Met een compleet overzicht van alle theoretische en praktische ontwikkelingen in dit vakgebied. Nieuwe aangepaste druk.
Bundeling van columns, essays en artikelen van Betsy van de Grift over kinderopvang, primair onderwijs en integrale kindcentra. Een lekker weglees-werk voor professionals.
Inspiratiebron met zeker honderd spelvoorbeelden die het hechtingsproces bevorderen en helen, én achtergrond. Voor iedereen die met kinderen werkt en leeft. Ook voor Theraplay®-therapeuten.
Dit handboek, met bijbehorende website, wil een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van geletterdheid en daarmee de kans op laaggeletterdheid wezenlijk verkleinen.
Sieneke Goorhuis-Brouwer pleit ervoor peuters en kleuters (speel)ruimte te geven voor groei van de persoonlijkheid en hun sociaal-emotioneel welbevinden als eerste opvoedingsdoel te nemen.
Via de stapsgewijze aanpak in dit boek is het voor elke kinderopvang mogelijk om de basis van muziek met jonge kinderen zelf toe te passen.
Praktische handvatten om je ouderschap vorm en inhoud te geven volgens de opvoedingsmethode van dr. Thomas Gordon. Voor ouders, gastouders, pleegouders en andere opvoeders.
Eenvoudige hulpmiddelen en een stap-voor-stapmethode voor een rijke leeromgeving waarin kinderen hun taal, spraak en sociaal gedrag verder kunnen ontwikkelen. Voor logopedisten, pedagogisch professionals en leerkrachten.
Hoe kunnen we kinderen in deze gefragmenteerde wereld helpen een zelfbewuste (meervoudige) identiteit te bouwen, zonder hun verbondenheid met de ander te verliezen? Een handboek voor het opleiden van professionele opvoeders van jonge kinderen.
Over de specifieke aspecten van de breinontwikkeling van vier- en vijfjarigen. Over ervarend, patroonherkennend en denkend leren. En over gedragsproblemen in kleuteronderwijs. Een mustread voor jongekind-leerkrachten.
Hoe het omgaan met kerndoelen afstemmen op de onderwijsbehoeften van kleuters? Zo ontstaat een ontwikkelingsperspectief dat recht doet aan de verworvenheden van het kleuteronderwijs, maar ook inspeelt op ontwikkelingen in een veranderende wereld.
Een handzaam en goed leesbaar overzichtsboek over taalontwikkeling en taalstimulering.
Jonge kinderen leren spelenderwijs. De auteur zet haar visie op het leren van peuters en kleuters beeldend en verhalend uiteen aan de hand van literatuur en talrijke praktijkvoorbeelden.