Met dit boek leer je wat je allemaal kunt doen om kinderen op school tot ontspanning te laten komen. Welke manieren er blijken te werken voor de basisschoolleeftijd en waarom. Telkens vertaald naar de praktijk.
Een uniek handboek voor kunst- en cultuurdocenten dat onderzoekt hoe kunst kan bijdragen aan het ontwikkelen van een creatieve en onderzoekende geest volgens de methode Art-Based Learning (ABL).
Een methode van leeftijdsgewijze vormen van gespreksvoering met kinderen tussen 4 en 12 jaar. Voor iedereen die met kinderen werkt, ouders, leerkrachten, hulpverleners, therapeuten, politieagenten... 20ste herziene druk
Dit boek geeft (toekomstige) leerkrachten materiaal om inspirerende natuur- en technieklessen vorm te geven, met werkvormen, materialen en lesmodellen.
Acceptatie- en commitmenttraining voor leerkrachten primair onderwijs. Om kinderen op een wetenschappelijke onderbouwde manier te kunnen begeleiden en ook de eigen psychologische flexibiliteit te vergroten.
Zebra heeft zwarte en witte dagen. Een boek over verdriet, vriendschap en mogen zijn wie je bent. Met activiteiten en bespreekthema's.
Een praktijkboek voor basis- en secundair onderwijs over motivatieprocessen en intrinsieke motivatie, met veel casussen uit de klassituatie en praktische tools om een gemotiveerde leeromgeving te creëren.
Krijg inzichten in je talenten als leerkracht, bouw veerkracht en zelfvertrouwen op en leer echt contact te maken met kinderen.
De vakinhoud aardrijkskunde in het basisonderwijs. Gebaseerd op de kennisbasis aardrijkskunde voor de pabo. Met verdiepende vraagstukken en begrippenlijsten.
Hoe creëer je een vriendelijke en veilige omgeving waarin leerlingen optimaal kunnen leren? Tweede editie, verrijkt met de nieuwste wetenschappelijke inzichten over diverse onderwerpen.
Een klassieker op het gebied van filosoferen met kinderen. Om de ontwikkeling van samenwerkend onderzoek in het onderwijs te ondersteunen door middel van het klassikale onderzoeksgesprek en het werken in kleine groepjes.
Dit boek biedt handvatten voor het ontwerpen en geven van goede en boeiende aardrijkskundelessen in het basisonderwijs.
Dit boek helpt leerkrachten (in spe) om hun ‘innerlijke democratie’ te ontwikkelen en hun leerlingen democratische vaardigheden bij te brengen. Met online materiaal.
Dit boek biedt (toekomstige) leraren vanuit een positieve invalshoek handvatten om een plezierige lessfeer in de klas te bevorderen.
Dit boek biedt (aankomende) leerkrachten handvatten om hun reken-wiskundelessen af te stemmen op de rekenvaardigheid en de ontwikkeling van de leerlingen, onafhankelijk van de rekenmethode.
Hoe maak je moeilijke onderwerpen als lichamelijk, intimiteit, seksualiteit en weerbaarheid bespreekbaar met jonge kinderen? Een prentenboek geschreven in samenwerking met Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Antwerpen.
Kinderen (vanaf 8 jaar) én volwassenen beter leren denken met 18 denkstappen. Basiskennis over redeneringen wordt via oefeningen heel toegankelijk gemaakt.
Dit boek helpt begeleiders op een concrete manier aanpassingen door te voeren wanneer het sociale niveau van een spel (nog) te moeilijk is voor een kind of jongere met moeite met samenspelen.
Met dit kant-en-klaar werkboek bouw je met Random Acts of Kindness eenvoudig en laagdrempelig aan een verbonden schoolklimaat met minder pestgedrag.
In vijftien korte verhalen kunnen de kinderen de natuur beleven van bos, zee en duinen. Met suggesties voor spelletjes, knutselen en natuurbeleving buiten.
Bundeling van columns, essays en artikelen van Betsy van de Grift over kinderopvang, primair onderwijs en integrale kindcentra. Een lekker weglees-werk voor professionals.
Overzichtelijk en praktisch handboek voor geschiedenisonderwijs in de basisschool. Vakinhoudelijke kennis en didactische informatie, inzichten en handvatten. Voor de lerarenopleiding.
De kennisbasis van het vak dans in het basisonderwijs geconcretiseerd in een praktisch handboek. Met theorie, ontwikkelingspsychologie, leerlijnen, voorbeeldlessen, interactieve oefeningen. Voor studenten en leerkrachten basisonderwijs en dansacademie.
Dit boek geeft praktische handvatten, modellen en checklists, reflectievragen en tips. Praktijkvoorbeelden wisselen af met verdiepende hoofdstukken.
Alle aspecten van de sociaal-emotionele ontwikkeling in de basisschool, met aandacht voor de grote ontwikkelingspsychologische en pedagogische theorieën en specifieke focus op faalangst, schoolweigering, pesten, motivatie en betrokkenheid. Een aanrader voor professionals in opleiding en in het veld.