Over de invloed die leraren hebben op de ontwikkeling van hun leerlingen. Met praktische handvaten om doelgericht met zogenaamde regiefuncties van leerlingen aan de slag te gaan.
Dit toegankelijke handboek is een inspiratiebron voor actuele afstudeerthemas en biedt praktisch gereedschap om jarenlang door te blijven groeien in het docentschap. Daarmee slaat de uitgave een gedegen brug naar de werkelijkheid in de klas.
Dit boek biedt inzicht in de wijze waarop sociale professionals, via een talentgerichte benadering en de methodische handvatten die daarbij horen, aan de persoonlijke groei en maatschappelijke participatie van kwetsbare jongeren kunnen werken.
In meer dan 20 ruggensteunen, praktijkgerichte opdrachten en oefeningen laten de auteurs zien hoe je samen met mensen in de omgeving passend onderwijs kunt realiseren voor kinderen voor wie dat niet vanzelfsprekend is.
Marshall Rosenberg, de grondlegger van Nonviolent Communication ofwel Geweldloos Communiceren, koos twee dieren om zijn ideeën krachtig en duidelijk over te brengen: de jakhals en de giraf. Zij staan symbool voor twee kwaliteiten in ons.
Aan de hand van een reeks vragen worden onderwijs en leraarschap onderzocht. Met praktische oefeningen om te helpen bij het reflecteren op deze vragen.
Kinderen van 10 tot 14 jaar aan aan de slag met bewegingsoefeningen, verhalen en kunstzinnige opdrachten om hun sociale redzaamheid, sociale weerbaarheid en sociale competentie te versterken. Gebaseerd op de KICK-training, Kunst In Contact met Kinderen.
In dit boek kijken we terug op de ontwikkeling van de brede school en verzamelen de ingrediënten voor het ontwerp van een duurzame nieuwe structuur voor de toekomst.
Gebaseerd op recente, wetenschappelijke inzichten geeft dit boek leerkrachten bouwstenen om vanuit hun pedagogische sensitiviteit systematisch te kunnen werken aan de groei van hun leerlingen.
Dit boekje vertaalt aspecten van de Vreedzame aanpak naar de praktijk van sportverenigingen en geeft trainers, coaches en begeleiders van sportactiviteiten handvatten om kinderen nauwer te betrekken bij hun team en hun sportvereniging.
Op basis van een sociaal-wetenschappelijke analyse van het radicaliseringsproces en de toetsing van de inzichten aan de Nederlandse situatie, leert dit boek radicalisering te herkennen en biedt het handvatten en adviezen voor deradicalisering.
Deze uitgave neemt je, aan de hand van talloze voorbeelden, mee in de wereld van het beelddenken en reikt manieren van lesgeven aan waardoor het werken met de beelddenkers in de klas een feestje wordt.
Vanuit eigen ervaring beschrijven de auteurs een andere kijk op hoogbegaafdheid. Over belangrijke thema's zoals intelligentie, gedrag, prikkelverwerking, onderwijs, een andere kijk op onderzoek en tests en de stand van zaken van de wetenschap.
Hoe geef je vorm aan ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs en zorg je daarbij voor de balans tussen de regie van de leerling en de steun van de ouders?
Een goede relatie leraar-leerling kan het verschil maken voor risico- of zorgleerlingen. In dit boek wordt op basis van praktijkgericht onderzoek nagegaan of dit ook geldt voor jongens met gedragsproblemen in het Voortgezet Speciaal Onderwijs (Cluster 4).
Ecologische pedagogiek, een vernieuwende aanpak van gedragsproblemen bij kinderen en jongeren, waarbij gedragsproblemen worden beschouwd in relatie tot de omgeving.
Een concrete aanpak die bijdraagt aan de verwezenlijking van passend onderwijs ook in situaties waarin dat niet vanzelfsprekend is. De adviezen zijn gebaseerd op de eigen ervaringen van de auteurs.
Onderwijsdeskundigen van de vier grote Vlaamse universiteiten luiden de alarmbel: een grondige hervorming van het secundair onderwijs is broodnodig. In dit maatschappijdebat leveren ze de vragen die er toe doen en een reeks mogelijke antwoorden.
Dit boek biedt een overzicht van wat pedagogen, leraren en andere beroepsgroepen moeten weten om met ouders en hun kinderen te kunnen samenwerken.
Onderzoeksmatig leiderschap in onderzoekende scholen kan leiden tot onderwijs dat beter is afgestemd op de eisen van de hedendaagse maatschappij. Dit boek bevat de resultaten van onderzoek op dit terrein.
Met de achtergrondinformatie, heldere casussen, suggesties en aanbevelingen om te handelen voor ouders, leerkrachten en schoolleiding uit dit boek moet het mogelijk zijn dat meer mensen opstaan tegen pesten.
Vernieuwd handboek over het STOP4-7-programma om gedragsproblemen aan te pakken. Biedt een theoretische inleiding en drie handleidingen om te werken met de kinderen, de ouders en de leerkrachten.
Voor sociale professionals is het belangrijk inzicht te hebben in de vele facetten van hun eigen identiteit en die van anderen. Dit boek helpt hen daarbij.
Het onderwijsaanbod belicht vanuit de nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs namelijk referentieniveaus, kaders en arrangementen.
Paula Moraine laat zien dat het mogelijk is bij iedere leerling de executieve functies te versterken en verder te ontwikkelen. Geïllustreerd met talrijke duidelijke casussen en handvatten.