Inspiratieboek creatief communiceren met kinderen en jongeren


Nederlands | 26-07-2022 | 96 pagina's

9789088509292

Paperback / softback


  Lees de eerste pagina's

€ 24,95

  Voeg toe aan mijn winkelmandje
 Product store stocks

   Bestelbaar

   Retourtermijn binnen 14 dagen

   Gratis bezorging vanaf 24 euro




Tekst achterflap

Een goed gesprek vindt doorgaans niet gepland maar toevallig plaats en op plekken die daar niet per se voor bedoeld zijn, bijvoorbeeld onderweg in de auto. Als professional is het lastig om een dergelijk spontaan gesprek in scène te zetten. Hoe krijg je kinderen en jongeren aan het praten over een moeilijk onderwerp, met een wildvreemde, op een vreemde plek en op een niet door hen gekozen tijdstip? De vraag ‘Kun je iets over jezelf vertellen?’ levert vaak niet alleen bij volwassenen maar ook bij kinderen verwarring op. Wat zal ik wel en wat zal ik niet zeggen? Vraag je ‘Waar lijk je meer op? Op een olifant of op een muis?’ dan krijg je vaker spontane reacties en zeker minder sociaal wenselijke antwoorden, want wat is sociaal wenselijker? Een olifant of een muis? Doordat je beter aansluit bij de leefwereld van het kind levert deze creatieve manier van communiceren niet alleen relevantere reacties op, de interacties met de kinderen worden ook levendiger en speelser. Zeker bij goed doorvragen, kun je erachter komen wat een kind te vertellen heeft. Er zijn veel andere eenvoudige, uitdagende manieren om met kinderen moeilijke zaken te bespreken, variërend van samen een potje scrabbelen tot het maken van een gezinsopstelling met koffiebekertjes. Ben Baarda verzamelde ruim vijftig voorbeelden van creatieve manieren om informatie te krijgen van kinderen en jongeren over henzelf en hun leefomgeving. Greetje Sieders maakte daar veel tekeningen bij die gebruikt kunnen worden bij de gesprekken. Hopelijk inspireert het tot nog creatiever communiceren met kinderen en jongeren! Formaat boek: 21 x 28 cm

Biografie

Ben Baarda Dirk Benjamin (Ben)Baarda (1947) is een Nederlands psycholoog en methodoloog, en is vooral bekend van zijn boek Basisboek Methoden en Technieken uit 1990, dat hij samen met Martijn de Goede schreef. Biografie Baarda studeerde psychologie aan de Universiteit van Amsterdam en de Rijksuniversiteit Leiden, en promoveerde in 1988 in Leiden op het proefschrift Schoolprestaties van kinderen van werkloze vaders. Baarda werkt vanaf 1971 als klinisch psycholoog op de Universiteit Utrecht op de afdeling van prof. Martinus J. Langeveld en doceerde hier onder andere het vak statistiek. Hiernaast startte hij in 1990 een eigen organisatie en adviesbureau KIDpartners op, mede om trainingen en adviezen te geven over het omgaan met kinderen en jongeren. Deze trainingsmaatschap runt hij samen met de pedagoog Dr. Karel J. Mulderij. Tevens geeft hij samen met Martijn de Goede methoden en statistiektrainingen voor masteropleiding voor verschillende beroepssectoren. Werk Baarda schreef samen met Martijn de Goede een seriebasisboeken over methoden en technieken van onderzoek met inbegrip van de statistiek met SPSS. Vooral bekend in hun boek "Basisboek Methoden en Technieken. Handleiding voor het opzetten en uitvoeren van kwantitatief onderzoek" uit 1990. Dit boek is geworden tot standaardwerk in onderzoeksmethodologie. Het geeft praktische aanwijzingen voor het opzetten en uitvoeren van onderzoek en de rapportage. Uitgangspunt is een schematisch overzicht van een tiental onderzoeksfasen. In het boek wordt in elk hoofdstuk één fase van het schema behandeld, tot de rapportage en aanbevelingen in het laatste hoofdstuk. Het werk van Baarda kenmerkt zich echter ook door een beperkte navolgbaarheid en door wollig taalgebruik. Zo is zijn werk "Dit is onderzoek!" uit 2009 slecht gestructureerd waardoor de lezer constant op het verkeerde been wordt gezet. Daarnaast bevat dit werk talloze taalfouten. Hoewel het werk is gericht op HBO-opleidingen is er geen enkele Nederlandse universiteit die "Dit is onderzoek!" gebruikt in haar opleidingsaanbod.

Inhoudsopgave

1. Inleiding 9 2. Een kind/jongere als persoon leren kennen 19 2a.Vragen 19 2b.Tekenen 26 2c. Projectie 31 2d.Spelletjes en tests 35 2e. Emoties 41 2f. Internetprogramma’s 44 3. Hoe beleeft een kind/jongere zijn gezin? 47 3a.Vragen 47 3b.Tekenen 51 3c. Projectie 52 3d.Spelletjes 54 3e. Emoties 57 3f. Knutselen 59 4. Ontdekken hoe het leven van een kind/jongere eruitziet 63 4a.Vragen 64 4b.Tekenen 68 4c.Projectie 68 4d.Spelletjes 72 4e.Emoties 74 4f. Internetprogramma’s 74 4g.Knutselen 77 Bijlagen 81 Bijlage I 83 Bij welke leeftijd en voor welk doel kun je welke techniek gebruiken? Bijlage II 87 Een overzicht van de ontwikkeling van kinderen en jongeren en de consequenties voor de communicatie Bijlage III 93 Een overzicht van de websites in dit boek

Details

EAN :9789088509292
Auteur: 
Uitgever :SWP, Uitgeverij B.V.
Publicatie datum :  26-07-2022
Uitvoering :Paperback / softback
Taal :Nederlands
Hoogte :280 mm
Breedte :200 mm
Dikte :10 mm
Gewicht :354 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :96
Keywords :  jeugdzorg;kinderen;opvoeding