Dit boek brengt kritisch verslag uit van een zorgethisch gemunt veranderingsproces dat gevolgen heeft voor de praktijken van de zorgverlening, het leidinggeven en het zorgbeleid.
In dit boek verbindt Tom Kroon inzichten uit de ethiek met gegevens uit de ontwikkelingspsychologie en plaatst deze in een pedagogisch kader. Hij geeft ouders, leerkrachten en pedagogen tal van adviezen en verdiept het pedagogisch inzicht.
Milieufilosofisch hoofdwerk van deze filosoof dat nog niets aan actualiteit heeft ingeboet.
De auteur zien dat er ook in de postmoderne tijd ruimte is voor een gedeeld ethisch referentiekader voor identiteits-, levens- en zingevingsvragen, dat kan dienen als bagage voor praktijkwerkers in zorg, welzijn en educatie.
Verplaetse vertelt wat we weten over de oorsprong en de ontwikkeling van de moraal als een gevolg van biologische, automatische en emotionele processen en verschuift zo de focus van culturele diversiteit naar biologische gegevenheden.
Dit is een praktijkgericht boek. De theorie wordt geïllustreerd met veel cases en voorbeelden. Dat maakt het tot een toegankelijk boek, niet alleen voor studenten, maar ook voor professionals die willen reflecteren op de ethische aspecten van hun vak.
AGENDA
No upcoming events at this time