Dit boek bereidt (toekomstige) leraren, pedagogisch medewerkers en sociale professionals voor op alle aspecten van het werken in de brede school. Met aandacht voor theorie en praktijk, voor pedagogische opdracht en materiële informatie.
Ondersteuning bij het ontwikkelen van een eigen visie en een geïntegreerde benadering van pedagogisch handelen in het onderwijs, met aandacht voor de pedagogische opdracht, het pedagogisch klimaat en het pedagogisch perspectief op de leeromgeving.
Wetenschappelijke gegevens over opvoeden en wat ouders daarmee willen bereiken worden in een cultureel-maatschappelijk kader geplaatst, zodat de lezer inzicht krijgt in de verschillende bevolkingsgroepen en in de diversiteit bínnen deze groepen.
Aan de hand van ervaringen, uitspraken en gedachten brengen de auteurs de leefwereld van kinderen in beeld. Interessant voor professionals in het basisonderwijs.
Dit boek leert leerkrachten in primair en secundair onderwijs hoe ze hun leerlingen informatievaardig kunnen maken. Met aandacht voor de theoretische achtergronden en de praktische aanpak met het Suc6-model.
De denkbeelden van wetenschappers die de fundamenten hebben gelegd voor het huidige pedagogisch denken belicht en geplaatst in de maatschappelijke context van toen en nu. Verlevendigd met casuïstiek.
Leraren krijgen steeds vaker te maken met diversiteit in culturele achtergronden en taalvaardigheid in hun klas. Dit boek geeft handvatten om hiermee om te gaan en werkvormen te laten aansluiten bij taal en verhaal van de leerlingen.